Sunday, October 4, 2009

novel sehangat asmara-aisya sofea



aku dah lama nak beli novel ni sejak 2003 lagi...tapi baru2 ni je dapat beli 17.03.09. tu pun sebab nak lengkapkan koleksi novel aisya sofea. dulu, cover dia tak secantik yang sekarang. dulu, gambar kulit agak simple je.

novel ni mengisahkan tentang kay dan zainal yang belajar di uk. zainal mendekati kay sebab tak mahu kay hanyut dengan dunia sosial. lama2 kay jatuh cinta dengan zainal. zainal pun sama dan mereka pun kahwin. ibubapa mereka tak setuju sebab mereka masih belajar.

zainal kemudian balik ke malaysia dan berjanji akan kembali. tapi sayangnya selepas itu zainal terus hilang dan tinggalkan kay seorang. kay sangat sedih, lebih2 lagi bila dia tahu dirinya sudah hamil. kay sangat rindukan zainal dan mula terumbang-ambing. ibubapa kay bawa kay pulang ke malaysia dan paksa kay melupakan zainal.

9 tahun berlalu, zainal muncul kembali untuk mendapatkan haknya sebagai ayah kepada misya. semua bermula bila zainal ternampak gambar kay bersama misya dalam sebuah majalah. zainal tidak menyangka dia punya anak. sejak itu dia mendesak kay untuk mengizinkan dia menemui misya. kay dendam padam zainal kerana meninggalkan dia 9 tahun yang lalu.


tapi bila zainal membawa kes ini ke mahkamah, kay akhirnya mengizinkan zainal bertemu misya. selepas itu hubungan zainal dengan misya sangat rapat. ibu kay pula paksa kay kahwin dengan azman. tapi pada masa yang sama, zainal mula cuba meraih cinta kay semula dengan alasan misya perlukan keluarga yang lengkap. azman akur dan undur diri. ibu kay pula sangat2 marahkan kay.

akhirnya kay dan zainal berkahwin semula. tetapi kay tak dapat terima zainal sepenuhnya kerana dia hanya mengikut kemahuan misya sahaja. baginya zainal masih bersalah kerana meninggalkan dia dulu. zainal sangat baik tapi kay menjauhkan diri. kay masih tertanya2 kenapa zainal tinggalkan dia dulu.

akhirnya segalanya terungkai bila kay bergaduh dengan adik zainal. adik zainal bencikan kay yang tak habis2 menyangka zainal lelaki yang tak bertanggungjawab. sebenarnya kay tak tahu, zainal balik malaysia dulu sebab diugut oleh ayah kay. ayah kay orang berpengaruh sebab itu dia boleh buat apa saja terutamanya orang yang kurang berkemampuan seperti keluarga zainal.


~ kay ~

kay sangat sedih, lebih2 lagi bila ayah kay mengaku dia yang pisahkan kay dengan zainal dulu. tapi ayah kay sudah insaf dan baik. malah dia juga mengizinkan kay kahwin dengan zainal semula. akhirnya kay dan zainal berbaik dan bahagia.

terus terang aku kata, novel ni memang tak menghampakan cuma aku boring sikit sebab novel ni banyak sangat dialog sedih2,teka-teki, tarik tali antara kay dan zainal...bosan sangat! tapi memang novel2 aisya sofea kebanyakannya memang banyak dialog ala2 tarik tali macam ni. lagi satu kebanyakan novel aisya sofea ni, semua hero dan heroin terpisah beberapa tahun, kemudian bertemu semula. tapi apa pun aku memang sukakan novel2 aisya sejak baca novel jauh dan jendela hati dulu.

~gambar selebriti sumber google ~

Saturday, October 3, 2009

tiada tajuk sesuai

bangun pagi je tadi terus tengok pemandangan di luar, cantik gila pemandangan dari sini (likas square). kami pilih apartment sebab family aku ramai. semalam sampai kk dari sandakan.

plan hari ni nak jln2 di tamu papar dan pasar pelipin. malam nanti flight adik aku dengan family. sebelum turun sarapan, nilah sempat buka blog dulu. hehehe...

Wednesday, July 29, 2009

novel Jauh-Aisya Sofea


novel Jauh-Aisya Sofea

novel Jauh-Aisya Sofea merupakan novel terawal aku beli. masa ni buku2 semua under karangkraf dan masih muka surat pun agak nipis. harga pun masa tu murah. tapi aku dah lupa harga novel Jauh-Aisya Sofea ni sebab....ada cerita sedih ni...hihihi

apa yang sedih tu...novel aku tu orang pinjam lepas tu buat macam harta sendiri. aku nak minta balik pun, tak tahu macam mana lagi! sampai sekarang aku ingat sangat novel tu. cuma jalan cerita aku dah lupa. maklumlah novel lama, sekitar tahun 99 atau 2000.

tapi yang aku ingat sangat heroin ni ada tunang tapi tunang dia tu jahat sikit suka sangat control dia. mereka pun sering gaduh. then, heroin pergi luar negara tempat ibu saudaranya (tak silaplah). masa kat sana dia berkenalan dengan seorang lelaki yang baik.

lelaki tulah yang sering temankan dan dan bawa dia melawat2 tempat yang best kat sana. lelaki tu syok dengan dia. tapi dia tak layan sangat biarpun memang tersentuh dengan kehadirannya. dia kan dah ada tunang...jahat mana pun dia tetap setia dengan tunang dia tu.

bila dia balik malaysia, hubungan dengan tunang dia tak dapat diselamatkan. putuslah...jawapnya. kemudian, dia jumpa balik lelaki yang kat luar negara tu. then, mereka sama2lah juga.

ha, tu je yang aku ingat. siapa nama hero dan heroin pun aku dah lupa...hehehe...apa pun novel Jauh-Aisya Sofea ini memang oklah kalau nak banding dengan novel aisya sofea yang tajuknya 'gelora jiwa' tu. novel tu aku rasa novel aisya sofea yang kurang perasa!

agak2, ada lagi tak novel jauh-aisya sofea ni dijual ye? kalau harga murah2 aku rasa nak beli juga...nak baca semula.

Tuesday, July 28, 2009

novel Adam & Hawa-Aisya Sofea


novel Adam & Hawa-Aisya Sofea

novel Adam & Hawa-Aisya Sofea ini merupakan novel aisya sofea yang paling bestlah juga. semua kawan2 aku yang baca, semua kata best. tengoklah tepi covel novel aku tu. dah berlipat2 sebab banyak tangan yang pegang...hihihi. biasalah novel best, mesti ramai yang pinjam.

jalan cerita novel Adam & Hawa-Aisya Sofea ini memang best jugalah. cuma aku perasan aisya sofea kalau nak buat novel kebanyakannya hero dengan heroin mesti berpisah lama lepas tu baru jumpa balik. contoh macam novel 'kau untukku'dan 'sehangat asmara'. trade-mark dia agaknya. tapi oklah, sekurang2nya dapat mengukur kesetian pasangan tersebut.


aku suka sangat hero novel Adam & Hawa-Aisya Sofea ini. pilot lagi...macam hero dalam novel 'manisnya cinta (anis ayuni)...airbush lagi...fuhhh...memang superb...hahaha. tapi memang bestlah, bertuah ain tu dapat hero macam Am tu. tapi malang sikit untuk Am sebab dapat ain yang kepala degil dan mengada2 aku rasa. nak saja bagi penampar sebijik pada si ain tu...hahaha. mujurlah Am lelaki setia. apa2 pun novel ni memang best.


sinopsis novel Adam & Hawa-Aisya Sofea (belakang novel...nak buat sendiri, malaslah pula. copy paste dari alaf21)


Ain Hawani, zaman solonya ternoktah pada usia remaja. Hanya kerana silap perhitungan, timbul prasangka buruk, menyebabkan dia dan Adam Mukhriz terjerat. Rayuannya tidak dipedulikan. Lelaki itu pula diam membisu, seolah-olah benar apa yang berlaku. Akhirnya, ijab kabul antara mereka terlafaz dalam pakza dan tanpa rela.


Sayangnya, hubungan suami isteri ini hanya tertulis di atas kertas sahaja. Ain yang kecewa, pergi jauh mencari harga diri. Adam yang ditinggalkan, menghitung hari-hari nan sepi. Setiap saat rindunya terus melimpah. Namun Ain tidak pernah berpaling melihat cinta yang mekar di hatinya. Ah... Adam pasrah! Semua itu salahnya kerana tidak berani memaknakan kata-kata.


Setelah lapan tahun pergi dan menanti, Ain dan Adam dipertemukan di depan pintu Masjidilharam. Bagi Adam, kebetulan ini memang didoakan sekian lama. Ain pula terus membenci dan menganggap ikatan mereka sudah terputus. Hanya lafaz Adam yang ditunggu. Tapi tegarkah Ain?


Sejak pertemuan itu, hati Ain berbolak-balik. Nafasnya bagai berombak, perasaannya jadi gementar dan hidupnya sudah tidak keruan hanya kerana Adam. Benarkah dalam hati ada cinta? Tapi keegoannya cuba menidakkan. Ingin diluah, mulut tak terkata. Ingin di simpan hati tak tertanggung. Bagi Adam, dia tetap menanti Hawanya biarpun lapan tahun lagi....

Monday, July 27, 2009

novel Kau Untukku-Aisya Sofea


novel Kau Untukku-Aisya Sofea

novel Kau Untukku-Aisya Sofea ini merupakan novel2 terawal yang aku miliki (27.12.2001). aku lekat slotep di tepi cover, taklah tepi2nya tu rosak atau berlipat. biasalah kalau banyak tangan yang pegang kan. aku suka novel Kau Untukku-Aisya Sofea ini, suka watak fuad yang sombong2 dan ek gila tu. kasar sangat dengan orang lain. tapi dengan maira, dia layan baik pula!

kalau novel Kau Untukku-Aisya Sofea ini di jadikan drama or filem, mesti best giler. tapi harap2 watak hero dan heroin biarlah sepadan dan bukannya hero2 or heroin yang dah kahwin, bagilah pelakon2 solo yang baru2. tapi baru2 pun mesti pandai berlakon. mungkin fahrin ahmad ke....

ok ini sinopsis novel Kau Untukku-Aisya Sofea. happy reading ya...

Pertama kali bertemu Nurul Umairah, hati Ahmad Fuad sudah terpaut. Biarpun gadis itu sudah dimiliki, manum perasaannya tidak pernah berubah walaupun terpaksa menyembunyikan rahsia hatinya dalam dalam.

Bila Jefri, tunang Nurul terkorban dalam kemalangan, Fuad menawarkan kasihnya. Nurul menolak kerana tidak mungkin dia mengalih perasaan pada lelaki lain dalam sekelip mata sahaja. Kebijaksanaan Fuad akhirnya meruntun tembok yang dibina Nurul. Dia akhirnya menerima Fuad tanpa mengetahui rupa rupanya ada gadis lain sedang menagih kasih lelaki itu semula.

Apakah Fuad akan menyambung semula kasihnya bersama gadis yang tiba tiba muncul kembali di antara mereka? Mampukah Nurul Umairah sekali lagi kecewa biarpun lelaki itulah yang memulakan percintaan mereka?

tapi endingnya, maira dapat juga bersama dengan fuad. sebenarnya novel ni agak panjang dan banyak juga babak yang menarik terutamanya masa maira tolong jahit butang baju boss dia di office...hehehe.

Sunday, July 26, 2009

novel manisnya cinta-anis ayuni


novel manisnya cinta-anis ayuni


mula2 baca sinopsis novel manisnya cinta-anis ayuni ini, rasa macam tak tertarik langsung sebab nama hero 'alfredo' terus terbayang tak hensem. lepas tu aku fikir cerita ni macam indon2 gitu. tapi lepas my sis cakap novel ni best, barulah aku beli dan baca. komen? ok...boleh tahan. lagi pun kalau  anis ayuni punya novel memang tak pernah menghampakan.

novel manisnya cinta-anis ayuni mengisahkan tentang ifti liyana yang bercinta dengan alfredo. alfredo ni anak kawan baik mak ifti. mak ifti dan mak alfrredo memang sudah lama berhajat untuk berbesan. tapi dalam diam2 alfredo curang dengan juita. jadi ifti pun tarik diri. dia kemudian kawan dengan nazmi yang dikenalinya  di McDonalds masa bawa anak2 saudaranya. tapi sebelum itu, mereka sudah bertemu di jusco masa ifti beli puding karemel. tapi nazmi hampa sebab dia ingat ketiga2 budak yang bersama ifti tu, anak ifti.

izelea adik ifti bertunang dengan syahril, mereka nak kenalkan ifti dengan kawan syahril tapi ifti tak mahu dia pantang kalau orang cuba2 atur kehidupannya. masa majlis tu juga ada sorang makcik dari rombongan syahril yang ramah berbual dengan ifti. makcik tu tertarik tengok ifti yang tak berenggang dengan anak2 saudaranya. izelea mula bertanya pada ifti tentang lelaki idamannya sebab ifti tak mahu kenal kawan syahril yang kerja sebagai pilot tu. bagi izelea kakaknya itu terlalu memilih. ifti kata pula dia tak pandang kebendaan. kalau lelaki tu tak kaya dan kerja cuma bawa bas pun dia tak kisah!

satu hari tu ifti terjumpa nazmi di pasaraya, nazmi nampak selekeh dengan tshirt dan jeans lusuhnya. ifti pelik juga tapi dia tetap layan nazmi juga. ifti ikut rakan sekerjanya bercuti di janda baik. ifti terkejut bila nazmi pun datang bercuti di situ. nazmi dan kawannya farhan, join kumpulan ifti. kawan2 ifti pun tidak kisah. masa ini ifti mula rapat dengan nazmi. ifti mula senang dengan nazmi.

nazmi ajak ifti makan, mereka naik volkswagen buruk milik kawan nazmi. tapi dalam perjalanan kereta tu buat hal. akhirnya nazmi cuma ajak ifti makan di gerai berhampiran tapi ifti lagi senang sebab tak mahu menyusahkan nazmi.masa ni dia dah tahu nazmi cuma kerja sebagai pemandu bas tapi ifti tetap suka pada lelaki tu. ifti mula rindukan nazmi bila lelaki tu lama tak muncul. telefon pun kadang2 saja.

abang bakthiar pula nampak sukakan ifti, ifti sendiri rasa kesian dengan bekas suami kakaknya itu. dulu lelaki itu curang terhadap arwah kakak ifti. bila kakak ifti meninggal, anak2 kakaknya semua dalam jagaan keluarga ifti. cuma lepas abang bakthiar insaf barulah anak2 kakaknya tu dijaga semula oleh abang bakthiar. tapi ifti sikit pun tak suka dengan lelaki itu walaupun makcik ifti mencadangkan ifti kahwin saja dengan lelaki itu memandangkan anak2 arwah kakaknya itu sangat rapat dengan ifti.

alfredo menemui ifti bila perkahwinannya bermasalah. juita pula cemburu dan jumpa ifti, sangkanya ifti masih berhubung dengan alfredo lagi. ifti gembira bila waktu juita jumpa dia, nazmi muncul. nazmi pun buat2lah macam dia tu boyfriend ifti, juita pun tak tuduh ifti lagi. ifti bercuti di cairo dan di sana dia bertemu dengan nazmi. ifti hairan tapi sebab dia suka nazmi dia buang segala fikiran2 negatifnya terhadap pekerjaan sebenar lelaki tu. dhiva, kawan ifti tak suka nazmi sebab masa di cairo itu nazmi satu group dengan perempuan2 cantik. ifti pun mula was2 dengan nazmi dan tak layan nazmi. tapi lama2 tu dia layan juga masa malam terakhir dorang di cairo. di hadapan sg nil, nazmi pun lafazkan cintanya pada ifti dan ifti pun terima.

masa balik malaysia, dalam flight..ifti dapat nota dari nazmi (melalui pramugara yang nama imran) yang dorang satu flight. ifti terkejut dan mula tercari2 nazmi tapi tak jumpa. sepanjang penerbangan tu juga ifti dapat layan baik dari pramugara nama imran, sampaikan dhiva cemburu. malah ifti pun terasa pelik. sampai kl, ifti paling last turun sebab dia nak jumpa nazmi tapi dia hampa bila nazmi tak ada. dia berandaian nazmi sudah pun turun lebih dulu. hubungan mereka tambah baik, ifti mengajak nazmi datang rumah. nazmi setuju sebab dia memang serius dengan ifti.

tapi kemudian nazmi tak jadi jumpa ifti. lepas tu lama nazmi tak muncul. ifti kemudian ternampak nazmi dengan perempuan. mereka sangat mesra dan nazmi sendiri tolak stroller anaknya. ifti sangat kecewa dan tak mahu jumpa nazmi lagi. nazmi call pun dia langsung tak mahu cakap, frust sampai dia demam. lepas tu nazmi jumpa ifti  di office, dia cuba tanya kenapa ifti tak mahu jumpa dia lagi. ifti cakap dia dah tahu rahsia nazmi dan nazmi mengaku tapi dia cakap nak beritahu pada ifti bila masa yang sesuai. ifti lagi frust dan putuskan hubungan dengan nazmi. nazmi cuba berbincang tapi ifti memang sudah buat keputusan. lepas tu nazmi pun hilang.

masa birthday ifti dia dapat hadiah kereta volkswagen dari nazmi. kereta buruk dulu tapi sudah dibaik pulih dan diubah suai jadi baru. ifti terkejut sebab kereta tu sudah pindah milik ke atas namanya. ifti minta farhan ambil kereta tu semula. dia nampak geram dan tuduh ifti mata duitan. dia ingatkan ifti tak suka nazmi sebab nazmi tak dapat bagi hadiah yang lagi mahal. lepas tu farhan ajak ifti datang bengkel sebab ramai orang nak beli kereta volkswagen tu, farhan tak dapat buat keputusan sebab kereta tu atas nama ifti.

ifti kemudian ternampak nazmi di kedai buku dan dia tegur tapi terkejut lelaki tu bukan nazmi. rupanya lelaki tu khairil abang nazmi. melalui khairil dan isterinya ifti dapat tahu yang nazmi tak ada di sini, fly ke perth. ifti blur masa tu, tak faham. tapi satu yang dia faham, dia memang sudah salah sangka pada nazmi. dia rasa sangat bersalah. dia ke bengkel farhan dan minta farhan tak jual kereta tu sebab dia sayang kereta tu. masa tu ifti terkejut sebab nazmi ada di situ.

nazmi pun ajak ifti keluar naik kereta tu, nazmi cuba cakap tentang hubungan dorang dan ifti terus terang dia memang tak mahu putus pun sebab dia tahu nazmi tak tipu dia sebenarnya, dia yang salah sangka. dia pun beritahulah kenapa dia minta putus dulu. nazmi terkejut sebab dia ingat ifti marah hari tu sebab nazmi tak terus-terang dia tu bukan pemandu bas tapi pilot kapal terbang! mereka pun baik semula dan nazmi minta ifti bawa dia jumpa makbapa ifti.

masa di rumah, barulah ifti tahu izelea dan syahril sebenarnya yang aturkan banyak perkara berkaitan pertemuan ifti dan nazmi. kawan syahril yang mahu berkenalan dengan ifti dulu tu, nazmi la. tapi banyak juga pertemuan lain memang nazmi sendiri yang cari ifti. masa pulang dari cairo tu, nazmi la yang bawa flight tu. nazmi ajak ifti kahwin tapi ifti tak nak sebab izelea dah bertunang jadi patut kahwin dulu. tapi masa izelea nak kahwin adik syahril meninggal sebab kemalangan dan bapa syahril pun masuk icu. perkahwinan tu dibatalkan buat sementara. memandangkan kad jemputan sudah diedar, bapa ifti terpaksa suruh ifti saja yang kahwin dengan nazmi. nazmi happy sebab memang dia dah lama nak kahwin dengan ifti, ifti saja yang tak mahu sebab perlu dahulukan izelea.

then, mereka pun kahwin dan bulan madu di rome. masa ifti sarat mengandung, izelea pun kahwin dengan syahril. abang bakthiar pula couple dengan kak nadia rakan sepejabat ifti.

ok, macam tulah kisah cinta novel manisnya cinta-anis ayuni ni. agak panjang sinopsisnya aku buat...bukan rajin tapi sebab novel manisnya cinta-anis ayuni best jadi secara tak langsung aku teruja bercerita di sini. kalau belum pernah baca novel manisnya cinta-anis ayuni ni cepatlah dapatkan di kedai buku. tak rugi beli novel manisnya cinta-anis ayuni ni sebab ceritanya best.

Saturday, July 25, 2009

novel bayangan rindu-anis ayuni



novel bayangan rindu-anis ayuni

novel bayangan rindu-anis ayuni merupakan novel yang banyak kali aku baca. terutamanya part2 yang melibatkan kiew dan iddya hihihi. novel bayangan rindu-anis ayuni ini aku beli pada 17 mei 2008. ingat tarikh sebab semua novel2 yang aku beli, aku tulis tarikh dan nama kedai tempat aku beli. hihihi begitu terperinci maklumatnya ye.

novel bayangan rindu-anis ayuni ni mengisahkan tentang iddya yang berkawan dengan baein di zaman persekolahan. tapi kemudian terputus bila baein melanjutkan pelajaran di luar negara. kemudian iddya bertemu semula dengan baein setelah mereka masing2 sudah dewasa. baein mula memikat iddya semula.


  ~ ini kiew~

pada masa yang sama iddya bertemu semula dengan rakan sekolahnya dulu kiew. mereka jadi rapat dan kiew tempat iddya meluahkan masalahnya. iddya kemudian bercinta pula dengan lutfi seorang duda tapi kemudian hubungan mereka terputus sebab lutfi merupakan anak susuan ibu iddya dulu. kira adik beradiklah tak boleh kahwin gitu.

baien pula tak putus-asa untuk mendapatkan iddya semula. isteri baein pula tak habis2 menyalahkan dan menuduh iddya pengacau rumahtangganya. dalam diam2 iddya jatuh hati dengan kiew yang banyak membantunya ketika ada masalah. akhirnya iddya tahu juga kiew cintakan iddya dari zaman persekolahan mereka lagi. tapi kiew sorang lelaki yang baik tak pernah nak ambil kesempatan tiap kali iddya putus cinta. dipendekkan cerita, mereka berdua juga. baein? bye2..boleh blah! hihihi

dalam novel bayangan rindu-anis ayuni ni, kiew peluk islam dengan nama umar aisy. tapi aku lagi suka nama kiew sebab dekat2 dengan bunyi que sera, sera. lagu lama ni juga lagu yang dinyanyikan oleh iddya masa kat perth. rasa comel sangat iddya nyanyi lagu macam tu.

"que sera, sera.
whatever will be...
will be...
the future's not our to see
que sera, sera
what will be...
will be..."

Friday, July 24, 2009

jika benar cinta-lynn dyana


jika benar cinta-lynn dayana

aku suka novel ni. plus cover pun sgt2 cantik. aku suka cara lynn dayana buat cerita...santai, banyak gurau2, cinta pun macam imbas2 je...tak nampak jiwang tapi tetap ada romantiknya.

ok, ni novel jika benar cinta ni, mengisahkan tentang nur fatin lisa yang mula berkenalan dengan aiman, bakal suami maisara. maisara merupakan anak auntie zarina, kawan baik ibu lisa. lisa mula tertarik pada aiman sayangnya aiman bakal berkahwin dengan maisara. pada masa yang sama lisa berkenalan dengan hazriq. membuat dia lupa tentang aiman.

aiman pula berkahwin dengan maisara biarpun maisara tak menyukainya lagi. maisara mengandung anak orang lain. tapi aiman tetap cintakan perempuan itu. malangnya maisara meninggal dunia dan anaknya tetap dibela oleh aiman. lisa jatuh hati pada hazriq dan mereka merancang untuk berkahwin tetapi hazriq terlibat dalam kemalangan dan meninggal dunia.

masa tu, baru lisa tahu hazriq sebenarnya suami orang. hendak melihat wajah terakhir hazriq pun tak dapat. lisa sangat2 kecewa, lebih2 lagi bila isteri hazriq menyalahkan dia atas perubahan hazriq selama ini. dia tuduh lisa perampas. lisa sangat sedih kerana semua kawan2 hazriq dan keluarganya menyalahkan dia. sedangkan dia tidak tahu langsung status hazriq selama ini.

walaupun hazriq dah meninggal dunia, tapi lisa tak pun menyalahkan arwah. dia rajin ziarah kubur hazriq. keluarga aiman dan keluarga lisa merancang untuk menjodohkan mereka. aiman tak setuju dan menganggap lisa sengaja ambil kesempatan menjaga alini untuk menarik perhatian aiman. lisa sangat sakit hati dituduh macam itu.

secara tak sengaja, lisa berkenalan dengan airy. sebenarnya, mereka sering bertemu di kawasan perkuburan. tapi cuma memandang dari jauh saja. tapi airy memang jatuh cinta pandang pertama dengan lisa. aiman pula mula sukakan lisa, dan melamar lisa. secara tak sengaja lisa pun beritahu pada airy tentang masalahnya. kemudian airy pun lamar dia untuk selamatkan lisa dari kemelut itu. akhirnya, lisa menolak lamaran aiman dan menerima airy...happy ending lor

macam tu lah lebih kurang ceritanya. kalau nak tahu lebih lanjut carilah novel ini. aku suka novel ni terutamanya yang melibatkan lisa dan airy di awal perkenalan. mereka cuma kenal dengan gelaran cik satria dengan encik perdana. hahaha...otak geliga betul penulis ni, boleh fikir idea macam tu....apa2 pun aku memang suka novel ni.

Thursday, July 23, 2009

kasih yang suci-meen zulaikha



kasih yang suci-meen zulaikha, ini antara cover novel yang paling aku suka tengok. mula2 tengok cover kasih yang suci-meen zulaikha ni terus rasa nak beli biarpun belum baca sinopsis kat belakangnya. isinya memang boleh tahanlah bagi seorang penulis yang menghasilkan karya pertamanya. aku memang suka sebab kasih yang suci-meen zulaikha ini berkisar tentang percintaan cina dan melayu.

"Sepuluh tahun yang tahun lalu, kesucian Nora Elena dinodai. Andai masa boleh diulang kembali, pasti jiwanya tidak punah. Tapi dia sedar, takdir hidup tidak memihak kepada sesiapa. Saiful Idham, tunangnya pergi kerana tragedi ini. Tiba - tiba muncul Seth menawarkan diri untuk menjadi suaminya. Nora Elena keliru...

Ternyata doa Seth dimakbulkan. Sepuluh tahun dia menjejaki gadis itu. Nora Elena, cinta yang bermula dari pandang pertama. Namun kenyataan tidak seindah impian. Hangatnya asmara Seth, namun hanya dia yang terbakar sendiri. Rasa cinta isterinya tidak dapat disentuh walaupun hakikatnya mereka berkongsi ranjang yang sama. Jiwa lelakinya merintih. Nora Elena bagai bayang - bayang yang tidak dapat dipegang.

"Hakikatnya, aku suami dan kau isteri. Perkahwinan ini adalah simpulan mati. Hanya maut yang akan memisahkan kita berdua," tegas Seth. Tapi mengapa Elena menjadi wanita asing dalam perkahwinan ini? Rahsia yang selama ini disimpan kemas akhirnya terbongkar. Sebenarnya...Sethlah lelaki durjana itu. Menodainya atas alasa kerana kasihnya yang suci! Benarkah?

Lelaki adalah nafas itu dan wanita adalah nadi jiwa...saling memerlukan dan mencintai. Dan cinta itu maknanya saling dan menerima. Nora Elena akhirnya reda menerima Seth. Dia tidak akan menoleh lagi kerana lelaki itulah syurganya di akhirat nanti.''

kasih yang suci-meen zulaikha

Wednesday, July 22, 2009

15 tips untuk khusyuk dalam solat

1. Menjaga makanan, minuman, pakaian, tempat tinggal dan lain-lain supaya datang dari punca yang halal tanpa syubhah.

2. Agar pemikiran tidak liar, sebelum solat lintaskan kematian seakan-akan amat hampir dengan kita serta solat tersebut merupakan solat terakhir dan perlulah dijadikan yang terbaik.

3. Mendirikan solat di awal waktu atau pertengahan waktu supaya tidak gopoh apakala masa hampir luput.

4. Membaca dengan baik (Khusnul Qori'ah), berusaha untuk memahami, mengerti bacaan dalam solat termasuk ayat Al-Quran yang dibacakan itu terutama sekali Al-Fatihah, gerakan dan maknanya (Tafakhum). Ini kerana bacaan-bacaan dalam solat mengandungi banyak makna yang halus yang patut dimengertikan oleh orang yang melaksanakannya.

5. Rukun-rukun solat dilakukan secara tertib. Berusaha konsentrasi (Khudunul Kolbih), menyedari bahawa Allah memerhatikan solat itu.

6. Rasa Malu (Haya') - perasaan malu terhadap Allah s.w.t., rasa takut (Khauf) kepada kekuasaan Allah.

7. Berharap serta yakin (Optimis) Allah menerima solat dan amal kita.

8. Hati diajak hadir/ikut, kehadiran hati dalam solat iaitu mengosongkan hati dari segala urusan yang boleh mengganggu dan yang tidak berkaitan dengan solat.

9. Membesarkan Allah dalam solat, merasakan kehebatan Allah dalam solat.

10. Menggunakan sejadah yang tidak terlalu banyak gambar yang akan menghayalkan pemikiran.

11. Mendirikan solat secara berjemaah.

12. Mengambil wuduk dengan sempurna.

13. Mengurangkan pergerakan anggota-anggota seperti tangan, kaki dan juga mata ditumpukan kepada tempat sujud dan ketika tasahut melihat anak jari.

14. Azan dan iqamat terlebih dahulu walaupun mendirikan solat bersendirian ataupun
sekurang-kurangnya iqamat sahaja.

15. Ditegah bersolat dengan pakaian yang ada gambar, berwarna warni, bertulis, lukisan dan lain-lain kerana ia juga membuat orang lain hilang kekhusyukan ketika berjemaah.

credit http://azwasaini.blogspot.com




Tuesday, July 21, 2009

aku dan nama blog






the facts of life? tu lah nama blog aku ni. kenapa the facts of life? kenapa tidak diary oh diary? hehehe...sebabnya diary oh diary dah banyak orang guna tajuk tu. tapi sebenarnya aku pun bukannya nak guna tajuk 'diary oh diary' pun...propa je tadi tu.

aku suka nama yang lain sikit la...nama yang mengingatkan aku sesuatu yang manis2 gitu. jadi aku pilihlah the facts of life, memandangkan ada blog ini juga bakal merakamkan liku2 kehidupan sehari2...so, aku rasa sangat sesuailah tu.

the facts of life pun salah satu sitcom popular waktu dulu. search kat google or yutube...mesti banyak jumpa tentang sitcom ni.

bz the witch? hahaha, aku saje je guna nama tu...tapi aku mana ada magic or sihir2 pun...hihihi. aku tak guna nama sebenar atas keselamatan. bukan apa sejak akhir2 ni jenayah cyber makin menjadi2. lagi pun aku menulis cuma suka2 jak, sekadar mengabadikan aktiviti seharian atau apa saja yg mahu aku catatkan di diary maya ini.

tapi mungkin nama aku akan berubah dr masa ke semasa...mgkin aku akan guna nama kesukaan ku 'insan biasa' atau 'bzthw'....apa2 jaklah. lagipun aku tak menetapkan nama tu satu kepentingan.


Monday, July 20, 2009

the facts of life

1st entry utk blog ku...aku memang dah lama nak ada blog sebab aku rasa blog ni menyeronokkan. boleh publish apa2 yang kita nak tanpa siapa2 pun nak pantau. bukan macam buku, surat khabar yang kena tapis dengan editor dulu.

dalam dunia blog kita sendirilah yang jadi editor. tapi walaupun tiada batasan, aku tak ada niat nak cakap lepas dalam blog. selagi boleh kawal perasaan...kawallah jangan ikut suka hati nak melepaskan geram dalam blog. nak taip apa pun kena hati2 juga jangan komen sembarangan.

kadang2 kita tak tahu ada ayat2 kita yang menyinggung hati orang lain. tahu sajalah. manusia ni darah je sama merah tapi hati lain2. kalau jumpa pembaca yang happy go luck oklah tapi kalau jumpa pembaca yang sentap, sikit2 nak tersinggung...tu yang susah.

jadi lagi baik berhati2 dalam apa saja yang kita nak publish dalam blog. ops, ini nasihat untuk diri aku...bukan untuk siapa2.