Saturday, March 7, 2015

Novel Wasilah Cinta Weera Versi 2015 karya Rose Harissa

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم / Bismillahirrahmanirrahim‎.

 Novel Wasilah Cinta Weera Versi 2015 karya Rose Harissa

Tadaa...ini novel terbaru yang aku beli novel Wasilah Cinta Weera karya Rose Harissa. Tapi ni bukan novel baru ye. Ni novel 2010 cuma diberi nafas baru dari segi bahasa mengikut suasana sekarang. Tu yang aku cakap novel Wasilah Cinta Weera versi 2015. Jalan cerita masih sama dengan yang lama juga. Ok, kalau kau nak beli novel ni order dengan Idea Kreatif atau datang beli kat sana, lagi senang. Kau mesti cepat sebab novel Wasilah Cinta Weera versi 2015 karya Rose Harissa ni limited edition.

Novel Wasilah Cinta Weera versi 2015 karya Rose Harissa ni banyak selit petikan2 ayat alQuran dan doa sebab asal novel ni novel islamik. Jadi harus banyak unsur2 keislaman di dalamnya. Kau akan banyak dapat pengajaran dalam novel ni. Watak utama adalah Weera...Tajul Aweera yang berdarah siam yang bercinta dengan Jasnita. Tapi kemudian putus sebab Weera bosan dengan tingkah-laku perempuan itu. Jasnita kemudian kahwin dengan Firdaus, kawan sekampung Weera dan pernah menumpang di rumah Weera. Firdaus ni jahat dari syaitan! Dia cemburukan Weera dan bercita-cita mahu musnahkan hidup Weera yang dia rasa tak layak dapat kesenangan dan kebahagian hidup.

Weera ni, punya kenangan pahit masa budak2. Dia sangat rapat dengan mak dia tapi kemudian mak dia diceraikan dan dihalau dari kampung. Kononnya mak dia tu buat onar dengan peniaga siam dan murtad. Weera tak percaya pun dia. Bapa dia selalu pukul dan dera Weera. Masa Weera masuk sekolah asrama pun, bapa dia tak peduli. Masa kena pukul hampir nak mati, Weera terjumpa Ray. Ray selamatkan dia dan didik dia jadi manusia yang berguna dan baik. Mereka ni rapat sangat dan saling menyayangi sampaikan hubungan mereka disalah ertikan. Mereka dituduh gay tapi sikit pun tak melunturkan rasa persahabatan mereka. Wee kemudian kahwin dengan Ayu, bekas tunang Firdaus. Mula ok tapi Firdaus mula tabur fitnah sana sini sampaikan Ayu pun termakan hasutan percaya Ray dan Wee itu gay! Wee juga tabur fitnah di tempat kerja Wee dan di kilang percetakan Ray. Firdaus juga fitnah Wee di kampung sampai semua orang kampung mengata dia. Makin bencilah bapa Wee pada dia. Nasib baik mak bapa Ayu tak termakan hasutan fitnah. Malah mak Ayu yang banyak sedarkan Ayu agar percaya pada Wee.

Ray kemudian sakit, masa itu Wee yang jaga Ray. Ayu sangat memahami dan insaf dengan peristiwa itu. Ray akhirnya meninggal dunia. Atas bantuan Dean (orang Thai yang Ray upah untuk cari mak Wee), Wee jumpa juga mak dia. Ray berhasrat nak buat kejutan tapi sayangnya dia dah meninggal dunia. Wee pula sakit kena sihir. Jasnita bongkar kegiatan buruk Firdaus yang terjumpa barang sihir itu di stor rumah mereka. Jasnita bagitahu pada Wee. Tapi kesudahannya Firdaus pukul Jasnita setengah mati! Jasnita kemudian berjanji datang ke rumah Wee. Tapi kemudian Jasnita ditemui mati kena rogol. Wee kena tangkap sebab Firdaus tuduh dia yang bunuh. Tapi Wee dilepaskan bila takde bukti pun. Masa pergi kubur Jasnita, Firdaus serang Wee dengan 2 pengikutnya. Dia juga hampir rogol Ayu. Tapi Wee dapat kalahkan 2 samseng tu dan Firdaus. Tapi masa bawa Ayu lari, Firdaus tikam dia.

Wee kritikal, mak dan bapa tiri Wee datang jenguk. Malah bapa Wee pun datang. Masa tu bapa Wee kata macam2 pada Wee dan mak kandung Wee. Ayu hilang sabar dan cuci otak bapa mertua dia tu! Dia bongkar semua cerita...bapa Firdaus yang buat onar pada mak Wee. Malah dia juga yang fitnah mak Wee dan hasut bapa Wee. Ayu juga terangkan Firdaus pun buat benda sama pada Ayu, hampir perkosa Ayu, fitnah Wee dan nak bunuh Wee. Masa tu barulah bapa Wee menyesal dan insaf.

Akhirnya, Wee sedar dan Firdaus pun dah kena tangkap. Dia yang buat semua kerja kotor selama ini. Termasuk bakar depan kilang Ray. Paling sadis dia yang upah 2 samseng tu rogol dan bunuh Jasnita depan mata dia! Sabit kesalahan dia akan ke tali gantung. Semuanya kembali aman...Wee dan Ayu bahagia dengan kehadiran Rayyan yang di panggilnya Ray.
 
Secara jujurnya, aku mengaku ini novel terbaik pernah aku baca sepanjang hidup ni! Novel yang penuh dengan pengajaran. Sepanjang masa Ray sakit tu, aku nangis je baca betapa kuat dan redhanya dia menerima semua dugaan itu. Aku harap dapat sedut segala kekuatan dan ketabahan itu :(  Banyak part yang betul2 menjentik hati aku untuk sedar, insaf di samping pengetahuan tentang beberapa perkara, terutama tentang penyakit Ray. Persahabatan mereka juga begitu tulus. Bertemu dan berpisah kerana ALLAH. Pendek kata novel ni meninggalkan kesan mendalam dalam diri aku. Ya, Wasilah Cinta Weera...bukan semata hiburan, bukan sekadar novel biasa tapi sangat luar biasa. Bagi aku, sebaik-baik novel adalah novel yang membawa kegembiraan dan membawa banyak kesedaran pada pembaca.
 
Wasilah Cinta Weera- Rose Harissa
Sebuah kisah yang sarat makna kasih sayang sesama manusia. Ia menawarkan keharuan ikhlasnya perhubungan antara Weera dan Ray, dua sahabat yang disalah erti hubungan hanya kerana mereka lelaki. Namun pada mereka setiap manusia boleh berbicara soal keteguhan hati, kasih dan keikhlasan asalkan ia kerana Allah.   Ujian Tuhan akhirnya menyentuh Weera. Fitnah tidak malu-malu menghambur namun Weera tetap teguh kerana dia percaya ujian mendatangkan kebahagian untuk sesiapa yang mengertikannya.  Pengertiannya, menitis lembut pada kata Wasilah Cinta Weera. 

4 comments:

Anonymous said...

Salam sis. Sis ada tk WCW cetakan 2010? Kalau ada, bleh tk kalau saya nak beli? Saya ketinggalan yg WCW cetakan terbaru ni limited edition. Saya nak sgt bce novel WCW ni ��

bz said...

salam kembali...alahai sy pun takde WCW versi lama. Dulu baca pun pinjam kawan punya. maaf ye.

Wawa Bukran said...

WCW versi 2015 tak nak jual ke?

qashy said...

Ada yang jual wcw cetakan ke 11 terbutan pts. Cer tgk fb sis nurul iman.. dia ada jual offer price rm10 ex postage.