Monday, December 19, 2011

tidung island












Among the group there are one thousand islands are no less beautiful island with other islands in Indonesia which is a pleasant tourist destination, the island Tidung, that’s the name of this island, the latter often referred to by the backpacker and the community as a back packer Indonesia New Paradise is the largest island among a thousand islands, island residents who have inhabited since the Dutch colonial era is believed to be the place berlindungnya Fatahilah Raden and his troops when it will invade Malacca, the island is called Pulau Tidung which means place of refuge, Raden Fatahillah utilize islands which is on the bay of Jakarta as a place to set the strategy, then until now the island is called Pulau Tidung. Tidung Island is the center of the Thousand Islands District South. The island is inhabited by more than 3 thousand head of the family. Most of the inhabitants berpropesi as a fisherman.

To the east of the island have Tidung Small Island. Now these two islands are connected by a wooden bridge that is very beautiful. We can along the bridge, looking down the clear sea with stunning coral reefs and colorful fish. The length of the bridge is about 2 kilometers. In the vicinity of the bridge there were some local fishermen’s fish kerambah., Though not a tourist island, but the island is very comfortable to be a place of recreation for people who want to enjoy the atmosphere of the island with a low cost.

The clear sea water and white sand on the shores of beautiful beaches to enjoy. Not to mention the charm of a beautiful sunrise and sunset each day.So do not be surprised if the backpacker call this island as a new heaven or new paradise for lovers of community tourism in the country. Swimming and fishing on the island is very pleasant. Visitors can be fishing on the pier or on bridge or hire a fishing boat. So is swimming.

Diving and snorkeling activities are also okay. Especially now widely available equipment rental plus snorkeling and diving guides and small boat. Facilities on the island is quite adequate Tidung also, among others For your lodging problems do not worry. There are many lodgings here. Especially in the past year, construction of new lodging-inn continues to be done by residents to anticipate an increasing number of visitors every week.

If any existing inn is full, we can really stay in the houses of residents. Generally they Wellcome to the guests. If you want to get something to eat can also be purchased at food stalls. There is rice, meatballs, chicken noodle and others. We also can order catering at home resident. They must be willing to accept that our catering messages. About the price, not expensive, really. Only 15-17ribu for a meal.

To reach the island is not too difficult, we can come through the Port of Muara Angke Jakarta or from the Port of Muara Cituis (Rawasaban) Tangerang. To the Port of Muara Angke, we can ride public transportation from Grogol or Kopami of Beos, City. Meanwhile, if passed Tangerang, we can drive colt from New Market Terminal. Both of Muara Port Cituis and from the Port of Muara Angke standby vehicles every day. Vehicle owned wooden boats fishing the Thousand Islands.

It’s just that we have to know his schedule, not to be missed. From Muara Angke, usually ships depart at 07.30. We recommend that passengers have arrived at the pier prior to 0700 because if it is full of direct ship departed without waiting for the schedule. Especially if Saturday. 0600 the ship was often forced to leave because it was already full. It cost only 33 thousand each way, with the long journey of about 2 hours ..
sumber : google

Monday, December 12, 2011

berakhirnya kisah saiful di masterchef malaysia


sumber : google

semalam aku rasa sangat2 sedih masa tengok masterchef malaysia. peserta favourite aku, saiful sudah tersingkir. selepas selamat dari 8 cabaran penyingkiran sebelum ni, akhirnya semalam (kali yang ke 9) saiful terpaksa juga meninggalkan MCM.

bagi aku, rasa macam hilang keinginan nak tengok MCM lagi. dulu tengok pun sebab ada peserta yang aku rasa berbakat macam terrance dan saiful. tapi dua2 pun sudah tersingkir. hilang selera nak tengok MCM lagi... sangat2 takde selera!

actually aku rasa terkilan juga sebab MCM seolah2 memang mahu singkirkan saiful sejak awal2 lagi. tapi selalu nasib menyebelahi dia bila dapat sajikan hidangan yang agak baik setiap kali penyingkiran.

cuma semalam tu, rasa sangat2 tak munasabah je. sudahlah ujian cabaran dorang sangat2 susah...lepas tu penyingkiran pula 2 orang. sangat2 tak adil. lagipun, juri2 semua kata markah dorang semua hampir sama je, apa salahnya selamatkan je semuanya?

aku tak tahulah, tapi dari yang aku tengok asal ada peserta dr sabah, memang takde ampun maaf...terus out. tengok macam terrence, peserta paling berbakat...tp sebab dia terlupa jaga kebersihan masa siapkan hidangan, terus tersingkir tanpa was2 lagi.

mula2 aku tak pertikaikan tapi selepas tu nik micheal buat silap yang sama (abaikan kebersihan) tak pula disingkirkan...siap bagi peluang sekali lagi. huhuhu...nampak sangat2 ada sikap pilih kasih dalam MCM. lepas tu, bila nik micheal masuk uijan penyingkiran lagi, bagi ujian yang tersangat2 la senangnya...SEBUT NAMA2 BUAH-BUAHAN...budak tadika pun boleh lulus dengan ujian ini.

tapi memandangkan nik ni separuh mat saleh jadi bentuk dan nama buah tempatan tak tahu sangat, jadi tersingkirlah. tu pun juri2 terus-terang mereka memang harap nik kekal dalam MCM. see, betul2 berat sebelah kan.

lagi satu, minggu2 yang sudah ada ujian penyingkiran untuk kumpulan merah...entah kenapa semua selamat dengan alasan semua masak dengan sedap! mana tak sedap, ujian masa tu sangat2 senang...iaitu masak hidangan dari negeri masing2...(kecuali zuraidah yg dpt bendera sarawak)...ni pun ujian penyingkiran yang sangat2 senang kalau nak banding dengan ujian penyingkiran semalam. sangat2 tak adil dan berat sebelah.

nak cakap banyak pun tak guna, sakit hati....apa2 pun harap sangat2 saiful dapat gunakan pengalaman dan ilmu yang ada sepanjang di MCM untuk majukan dirinya bila balik di sabah nanti. harap2 juga dia berjaya mencari wang untuk kos rawatan ibunya yang sakit tu.

selamat tinggal saiful...selamat tinggal MCM....

Tuesday, November 29, 2011

10 cara menyucikan hati

  1. Dirikan solat dan banyakkan berdo’a. Ini adalah salah satu kaedah yang sungguh berkesan. Semasa berdo’a turut katakan “Ya,Allah jadikan hatiku bersih”.
  2. Selawat keatas Nabi Muhammad S.A.W - Paling minima 100 X sebelum tidur. Ini merupakan satu pelaburan yang mudah dan murah. Disamping dosa-dosa diampunkan, otak tenang, murah rezeki, orangsayangkan kita dan mencetuskan semua perkara kebaikan.
  3. Solat taubat. Selain daripada memohon keampunan, dapat mencuci hati dan menenangkan minda.
  4. Membaca Al-Quran. Selain dapat mencuci hati juga menenangkan jiwa, penyembuh, penenang, terapi. Sekurang-kurangnya bacalah “Qulhu-allah”sebanyak 3X.
  5. Berma’af-ma’afan sesama kawan setiap hari. Semasa meminta maaf perlu sebutkan.
  6. Bisikan kepada diri perkara yang positif. Jangan sesekali mengkritik, kutuk diri sendiri, merendah-rendahkan kebolehan diri sendiri. Katakanlah “Aku sebenarnya……(perkara yang elok-elok belaka)
  7. Program minda/cuci minda. Paling baik pada waktu malam sebelum tidur, senyum, pejam mata, katakan di dalam hati “Ya, Allah cuci otak aku, cuci hatiku, esok aku nak jadi baik, berjaya, ceria, bersemangat, aktif, positif”. Menurut kajian saikologi, apa yang disebut sebelum tidur dapat dirakamkan sepanjang tidur sehingga keesokan harinya.
  8. Berpuasa. Sekiranya dalam berpuasa terhindar dari melakukan perkara-perkara kejahatan.
  9. Cuba ingat tentang mati. Sekiranya hendak melakukan sesuatu kejahatan, tidak sampai hati kerana bimbang akan mati bila-bila masa.
  10. Kekalkan wuduk.
  11. Bersedekah
  12. Belanja orang makan.
  13. Jaga pemakanan. Jangan makan makanan yang syubhat. (Penting dalam aspek menuntut ilmu)
  14. Berkawan dengan ulama’.
  15. Berkawan dengan orang miskin. (menginsafi)
  16. Pesan pada orang, jadi baik.
  17. Menjaga pancaindera (mata, telinga, mulut…dsb), jangan dengar orang mengumpat.”

Monday, November 28, 2011

mencintaimu kerana ALLAH?





Mencintaimu Kerana Allah ?

Ada orang masuk syurga kerana cinta dan tidak sedikit orang yang akan dihumbankan ke neraka gara-gara cinta.

Cinta, rasa yang ada dalam hati yang tidak boleh dihalang-halangi. Hati yang merasainya, sehingga boleh terhibur atau tersiksa kerananya. Datangnya dari dua sumber yakni dari nafsu dan dari Allah.

Cinta yang diilhamkan oleh nafsu berlaku bila hati kotor, sering melakukan dosa dan tidak pula bertaubat.

Sifat-sifat keji seperti sombong, ujub, riya, gila puji, hasad dengki dan lain-lain sifat jahat bersarang dalam hati tidak dikikis, maka ketika itu nafsulah yang akan jadi Tuhan dalam diri sehingga apa saja yang dilakukan mengikut arahan nafsu. Termasuk dalam meletakkan cinta, ukuran yang diberi dan sebab jatuh cinta pun ikut selera nafsu.

Lelaki akan jatuh cinta pada perempuan yang menampakkan kecantikannya hingga tubuh badan perempuan itu sudah tidak terlindung lagi pada pandangan nafsunya. Cinta yang diberikan ialah untuk mengisi kenginginan nafsu seks lelaki kepada perempuan.

Begitu juga wanita, jatuh cinta sebab lelaki kaya, handsome bergaya, ada jabatan dan lain-lain keistimewaan yang disenangi oleh nafsu. Lantas cinta diberikan dengan harapan dapat tumpang kemewahan dan kesenangan hidup. Cinta yang datang dari nafsu ditujukan untuk kesenangan nafsu semata-mata.

Bila bertaut dua cinta yang dilahirkan oleh nafsu berlangsunglah babak-babak maksiat dan dosa. Surat menyurat, telepon, berpegangan tangan , keluar makan-makan, berdua-duaan di tempat sepi, saling rindu merindukan dan ada yang tinggal serumah. Tidak malu pada orang sekeliling, apa lagi pada Allah Yang Maha Melihat. Lantaran itu sanggup buat apa saja, berzina, menggugurkan kandungan dan membunuh bayi tak berdosa.

Cintanya hanya selagi nafsu ada kepentingan. Sanggup buat apa saja, sekalipun bunuh diri, kalau kecewa. Sedap dan indahnya sekejap. Inilah puncak cinta yang paling malang, menceburkan diri ke dalam neraka.

Cinta nafsu kalau pun bersambung sampai membina rumahtangga tetap akan menyeksa. Akan mudah cinta bertukar jadi benci. Pertengkaran, masam muka, kata-mengata, ungkit mengungkit, suami tidak pedulikan isteri dan isteri pun hilang hormat pada suami. Rumahtangga panas dan menunggu saat untuk ditalqinkan ke kubur perceraian, tenggelam dalam kemurkaan Allah.

Sebaliknya cinta yang dialirkan oleh Allah ke dalam hati, itulah cinta yang benar, suci lagi murni.

Cinta yang bukan diukur ikut pandangan mata, tapi ikut pandangan Allah. Ia bersebab kerana Allah dan cinta diberi pun untuk dapat keredhaan Allah.

Cinta yang datang dari Allah menyebabkan seseorang takut untuk melanggar perintah Allah yang kecil, apalagi yang besar. Seorang yang sudah dapat mencintai Allah, cinta yang lain-lain jadi kecil dan rendah padanya. Sehingga mampu menyikapi dengan selayaknya.

Bagitulah betapa cinta yang dulunya datang dari nafsu dapat dipadamkan bila dia kenal dan cinta pada Allah.

Cinta Allah ialah taraf cinta yang tinggi.

Puncak cinta ini ialah pertemuan yang indah dan penuh rindu di syurga yang dipenuhi dengan kenikmatan.

Oleh itu orang yang kenal dan beradab, dia malu pada Allah. Malah karena malunya itu dia tidak nampak yang lain lebih hebat dari Allah. Cintanya tertumpu pada Allah, dan penyerahan diri pada Allah sungguh-sungguh.

Seorang yang bijak dan beradab meletakkan kecintaan yang besar pada Allah, pada Rasulullah dan barulah pada makhluk-makhluk lain di samping-Nya.

Itulah peletakan cinta yang betul dan menguntungkan di dunia dan juga di akhirat.

sumber gambar & info : google

Thursday, November 17, 2011

man of honor glory jane (영광의 재인 )


man of honor glory jane (영광의 재인 )


Title: 영광의 재인 / Youngkwangeui Jaein / Glory Jane
Chinese Title: 荣光的在仁
Also known as: Man of Honor
Genre: Romance
Episodes: 24
Broadcast network: KBS2
Broadcast period: 2011-Oct-12 to 2011-Dec-29
Air time: Wednesday & Thursday 21:55


man of honor glory jane (영광의 재인 )
Synopsis
Kim Young Kwang (Chun Jung Myung) is a baseball player on a minor league team, former 4th hitter of the major league team, is an innocently confident man who never stops trying his best to re-live past glories. Yoon Jae In (Park Min Young) works as a nurse’s aide is a struggling young, cheery, bright girl who always maintains a positive attitude despite her poor background and dreams of becoming a nurse. She meets Kim Young Kwang at the hospital when he sustains injures, as they struggling to overcome their fates, they find love. Seo In Woo (Lee Jang Woo) is the future heir of a sports clothing company and also the clean-up hitter for the a professional baseball team that his father owns. A love triangle ensues between these three characters.

man of honor glory jane (영광의 재인 )

Cast
Chun Jung Myung as Kim Young Kwang
Ahn Do Gyu as child Young Kwang
Park Min Young as Yoon Jae In
Ahn Eun Jung (안은정) as child Jae In
Lee Jang Woo as Seo In Woo
Kim Ji Hoon (김지훈) as child In Woo


man of honor glory jane (영광의 재인 )


man of honor glory jane (영광의 재인 )

sumber : google

Wednesday, November 16, 2011

masterchef malaysia

sbetulnya bosan suda aku menengok blog ni, kalau kertas suda aku buang dan bakar! nda tau kenapa...tp ada feeling yg nda sedap bila aku mau buat entri. suda la tu, asal aku buka blog ni terus my otak blank! padahal sbm buka, punya byk idea mencurah2...kin panas tul.

aku ada tengok masterchef malaysia...mcm syok pula ditengok, masak2 lepas tu disingkir. tadi mastura yang tersingkir, maggie dimasaknya biasa saja. naa...tu la nda campin, cuba dia masak martabak maggie...mesti kalah tu maggie si zamir tu...hahaha. tp ok juga la, biar tersingkir tp banyak suda yg dia belajar masa dlm masterchef tu.

lepas ni siapa pula tersingkir? harap2 novelis tu...malas ku tgok, trep2 hebatlah...bercakap pun ek! aku kalau suda ada gaya2 ek lepas tu ckp tu 'besar' memang aku 'X' terus. lagi si nik tu...mau ku ketuk sama saji...keluar sdh ke'trep'annya. nda habis2 mengomen si izani. tunggu la bila kau jadi ketua...keluar juga lagak mu tu!

chef lain, ok2 juga la...aku paling kagum sama si saiful tu. latar belakangnya tu yang menarik...asal kg, penoreh getah tapi campin dalam masakan barat. bukan alang2 tu...minta2 la nda tekeluar minggu depan. jgn jadi mcm si terrence....punya sayang terkeluar. nda sgka btul. tp jadi pengajaran la tu sama dia...tersingkir sebab nda ambil berat tentang kebersihan!

aku pun rasa mau mendalami bidang masakan...hahahaha. tp bukan sbb terpengaruh dgn masterchef ni. sbtulnya, aku rasa tcabar bila my uncle komplen semua makanan yg aku masak hari tu nda sdap langsung. sentap juga aku sbb masa tu ramai org tp buat2 lek jak. biarlah, skurang2nya aku buat smua keja tnpa bantuan siapa2. lagi, aku jadi kn kata2nya smngat utk aku mbaiki dan mcuba blajar lbih byk lagi ttg masak2 ini! chayoi2....

Saturday, November 5, 2011

salam aidiladha

sumber : google

salam aidiladha untuk semua...kali ni rasa tak meriah pula kalau nak banding raya puasa. maklumlah kali ni family yang jauh2 tak pulang. apa2 pun moga kita semua gembira dan mendapat rahmat dariNYA yang maha esa. salam aidiladha sekali lagi. kalau dah menjamu selera tu, janganlah lupa untuk menghayati erti korban sebenar..ok, hihihi


Friday, November 4, 2011

My Princess (마이 프린세스)


My Princess (마이 프린세스)

An ordinary college student, Lee Seol, finds out she's a princess and the great grand daughter of the Joseon Dynasty's last Emperor, Emperor Sunjong.The grandson of the Daehan Group, Park Hae-young, is put in charge of educating Seol on proper etiquette. However, Hae-young is put in a precarious situation when he finds himself drawn to Seol, the girl who will take away his inheritance if the monarchy is restored.


My Princess (마이 프린세스)


My Princess (마이 프린세스)


My Princess (마이 프린세스)

cast:
kim tae hee
song seung hun
park ye jin
ryu soo young

no of episodes: 16
mon-fri 8.30pm 8tv

sumber : google


Thursday, November 3, 2011

beyond the realm of conscience


beyond the realm of conscience

Gong Choi-king is forced back into the palace with her daughter, Lau Sam-ho and their servant, Yiu Kam-ling. Gong Choi-King comes from a very talented background of jewellery making, therefore she was assigned the task of making a beautiful, gold hairpiece in the shape of a phoenix, with a luminous pearl as the eye and the feathers of a river kingfisher as the tail for the Empress Dowager. However, during the Empress' daily walk around the imperial garden, the phoenix headpiece suddenly cries into tears of blood. Taking this as a sign of bad luck, she throws the hair piece away and demands the jewellery maker to be severely punished. Gong Choi-King suffers harsh beating as her punishment and eventually passes away. Before passing away, she tells Sam-ho to always remember the significance of her name. (Sam-ho literally means three goodness) She also tells her to help and work together with Kam-ling as if they are related sisters.
beyond the realm of conscience
Around the time of Choi-king's death, Dowager Concubine Cheng's son, Lee Yi (prince) encounters the six years old Sam-ho. He showed kindness to Sam-ho by giving her some white flowers from Choi-king's favourite tree (Chinese viburnums (瓊花) so she can take it to her dying mother. Empress Dowager was still very angry because of the hair piece and asked the new head of the Jewellery department, Yuen Chui-wan to shatter it. However, Yuen Chui-wan believed that the hairpiece is a one of a kind masterpiece, therefore she injures her own hand to protect it.
beyond the realm of conscience
She tells Empress Dowager that the hair piece is full of bad luck and if it is shattered all the bad luck will emmense into the air. Taking this as an advantage Empress Dowager forces Dowager Concubine Cheng to wear the hair piece and tells her because of her good spirit she can block the bad luck from the entering the palace. After a short period of time bad luck begins to happen to Dowager Concubine Cheng and her son Lee Yi. The story was told that Lee Yi fell off a tree, while trying to reach for his kite. The fall injured his head causing his brain to remain as a 6 year old boy forever. Lee Yi uses this mental illness as an excuse to escape the imminenet death threat from the Empress Dowager, Sam-ho gives him some sweet lotus seed candy to comfort him on the journey. Because of this, the young prince begins to develop a small affection for her.
beyond the realm of conscience
The Imperial Household Bureau is responsible for managing and directing all household services to the Emperor and the Imperial family of the Tang Dynasty. It is made up of four departments, namely the Houses of Jewellery, Attire, Food, and Furnishing. Sam-ho and Kam-ling are introduced into the bureau in their childhood and are brought up as the disciples in the palace. The two girls are very diligent. Yuen Tsui-wan, Head of the Jewels, and Chung Suet-ha, Head of Attire, are both very fond of Sam-ho for she is a kind-hearted young girl and shows great capabilities in the decorative arts of jewellery and silk work. Both of them fight bitterly to have Sam-ho in their departments. In the end, Sam-ho is assigned to Department of Attire while, Kam-Ling is assigned to the Department of Jewellery.
beyond the realm of conscience
Years later, Sam-ho meets Ko Hin-yeung, a palace scholar and also a chess teacher, the two shares a secret love compassion for one and another. The young prince Yi, has now grown up and he is returning to the palace. Later on in the series he becomes the Emperor after an evading assassinations with the help of Sam-ho and Hin-yeung. He promotes Hin-yeung as the
Palace General because of his faithfulness. Sam-ho later becomes the Head of the Jewel Department. Even though the Emperor has deep feeling for Sam-ho and wants to have Sam-ho as his concubine, he decides to bury his feeling for her when he discovers that Hin-yeung and Sam-ho are deeply in love and they were planning to leave the palace together once the emperor was safe.
Sam-ho and Kam-ling continue to enjoy a very close friendship, treating each other as sisters and this provokes jealousy among other palace girl servants. Time and again some of them will try to get Sam-ho and Kam-ling into trouble. However, Sam-ho's honesty and kind attitude endears many powerful people in the palace and they always come to her aid. Whereas, Kam-ling uses her cunning mind to get rid of her enemies. As time passed, Kam-ling realised in order to protect herself from the bullying and to be able to survive in the palace she has to be someone who is powerful and respected. Therefore, she slowly works on a scheme to gain favour of the Empress Dowager Cheng, Yi's mother. She was eventually chosen as one of the Yi's concubines. From there she works on a bigger scheme to get rid of all her competitors, which eventually includes Sam-ho.
cast:
yu yang
crystal tin
charmaine sheh
tavia yeung
moses chan
kevin cheng
no episodes: 33
every mon-fri 7pm 8tv


credit http://en.wikipedia.org
http://afspot.net

Wednesday, November 2, 2011

burning flame 3 (episod akhir)



semalam aku tengok burning flame 3 (episod akhir), betul2 suspen...ingatkan shing mati. berdebar tengok part kebakaran dan masa shing dah kehabisan oksigen tu. betul2 rasa sedih tengok babak tu...(airmata memang dah bergenang pun...(^ _*) hihihi). tp aku perasan, akhirnya shing mengalah juga dengan kedegilannya dan menerima segala kata2 jun. malah, memori tentang june lah yang last dia terbayang sebelum burrrrrrppppppppppppppppppppppppp.

paling aku tak tahan masa dia cuba diselamatkan oleh rex...tapi tiada reaksi apa2 pun. semua geng bomba dah putus-asa dan nangis2. nasib baiklah encore terus berusaha sampai shing bernafas semula. betul2 lega masa tu... seronok tengok bila keadaan pulih macam biasa. buat majlis bbQ di atas bangunan bomba tu...meriahnya.

ok la endingnya cuma aku tetap tak suka rex dengan a ying..tak sepadanlah...myolie nampak besar sangat2 kalau nak digandingkan dengan rex dan shing. gaya dia dalam cerita ni pun nampak dibuat2...manja lebih2 dan cakap pun ala2 comel...sakit mata tengok! malam ni drama baru...harap2 lah best ceritanya.

credit http://afspot.net

Tuesday, November 1, 2011

tips mengawal rasa marah



Sifat marah bagi setiap manusia adalah lumrah dan terjadi di mana-mana juga pun, dan kadangkala akan berterusan sekiranya ianya tidak diberi perhatian yang serius. Apa yang penting sekali, janganlah sesuatu kemarahan itu menjadi punca pertelingkahan atau persengketaan yang berpanjangan walaupun ia bermula dari sesuatu perkara yang kecil dan ramah. Walau dari apapun, kita tidak harus dikawal oleh emosi kita kerana sesungguhnya kita yang seharusnya mengawal emosi kita sendiri. Sememangnya, setiap kemarahan perlu ada keseimbangan akal dan fikiran untuk mengawalnya, apatah lagi ianya berkaitan primsip dan ideologi kita sendiri. di-bawah ini diberikan beberapa langkah mengawal kemarahan sebagai panduan kita sendiri.

1. Sebelum melepasksn kemarahan,cuba berfikir, apakah kemarahan anda akan berterusan dalam masa yang panjang atau hanya bersifat sementara.Persoalan ini memberi anda ruang untuk berfikir secara rasional tanpa melibatkan emosi semata-mata dan jika anda mendapat jawapannya lebih tenang dan mampu mengawal kemarahan anda.

2. Fikirkan sejenak kesan buruk jika anda melepaskan kemarahan anda. Apakah tindakan anda nelepaskan anda meninggalkan kesan negatif yang lebih panjang daripada kemarahan anda. Jika benar lebih baik anda bertenang, dan andainya kemarahan anda melibatkan perkara yang kecil lebih baik lupakan saja.

3. Ketika marah cuba letakkan diri anda sebagai diri orang yang anda marahi. Fikirkan tentang jasa dan kebaikan yang pernah dilakukannya terhadap anda. Contohnya, jika anda berasa marah kerana ditugaskan melakukan kerja orang lain, fikir secara rasional, bahawa dia juga berada dalam keadaan sedemikian.

4. Fikirkan, apakah anda diperlakukan sedemikian kerana anda dianiaya atau ia memang kesalahan anda atau dilakukan dengan tidak sengaja. Sebagai contoh, jika tugasan anda tidak diterima oleh ketua, fikir semula, apakah ia disebabkan kecuaian dan kelemahan anda atau anda sengaja dianiaya.

5. Ketika kemarahan anda sedang memuncak,cuba buat kiraan 1 hingga 10 dalam hati dalam keadaan tenang tanpa berkata apa-apa, walaupun kaedah ini tidak membantu anda memadam kemarahan serta-merta tetapi sekurang-kurangnya ia dapat meredakan tekanan dan kemarahan itu.

6. Ketika marah, pejamkan mata anda dan bayangkan anda sedang berada di sebuah pulau percutian yang istimewa bersama yang tercinta. Jika keadaan tidak mengizinkan anda memejamkan mata, cukuplah dengan hanya membawa fikiran merawang jauh ke sana. Kaedah ini amat berkesan untuk memberi ketenangan dan mengurangkan rasa marah anda.

7. Antara cara yang paling mudah ialah dengan menumpukan perhatian pada teknik pernafasan anda. Fokus cara pernafasan anda dengan memastikan nafas ditarik perlahan dan disedut sedalam-dalamnya. Dengan bunyi pernafasan anda dan nikmati pergerakan keluar masuk udara yang amat nyaman dan menenangkan perasaan.

8. Jika cara di atas belum dapat mengurangkan rasa kemarahan, anda boleh meluahkan perasaan pada suami atau isteri, saudara-mara, teman-teman atau pakar kaunseling agar anda tidak di belenggu dengan kemarahan sendiri.

sumber gambar & info : google

petua melawan sifat malas


gambar sumber : google

untuk mereka yang sering diserang rasa malas yang melampau2...bolehlah cuba 'petua melawan sifat malas ' ini untuk membuang penyakit yang sangat2 bahaya ini...

1. wuduk-cara ini mampu menghindarkan diri dari bisikan syaitan yang mengajak anda menjadi malas

2.solat di awal waktu-apabila anda mula bertangguh untuk solat, itu tandanya anda sudah terkena tempias2 malas.

3.bangun awal-bila anda bangun awal anda akan rasa segar dan hilang rasa malas

4. bergaul dengan orang yang rajin-anda perlu pengaruh kuat untuk menjadi rajin. jika anda bergaul dengan orang yang malas, malas la jadinya.

5.bersenam-ini amat penting. anda mesti bersenam dan keluarkan peluh anda 4 kali seminggu. pasti rasa malas akan hilang kerana minda dan badan anda akan menjadi aktif.

6. amalkan doa ini:



credit http://cetusankokak.blogspot.com

Monday, October 31, 2011

lawan rasa malas itu!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Setiap orang sukses mempunyai satu resep yang sama. Lakukan hari ini atau tidak sama sekali. Saya sering melihat orang-orang besar yang menjadi besar mulai dari nol. From zero to hero. Karena mereka melakukan hal di bawah ini

Anda tidak pernah mendengar orang sukses berkata..nanti saja ah, besok aja. Yang ada jika bisa melakukan hari ini kenapa tidak hari ini atau detik ini.

Satu-satunya cara untuk membuat anda gagal adalah lakukan saja besok dan saya Pastikan anda Gagal.
Tidak setiap orang di dunia ini mampu lho. Sifat malas itu harus anda buang karena anda tidak bisa sukses jika anda mengatakan besok. Sudah ada ribuan bahkan jutaan orang gagal ketika mengatakan “saya akan melakukannya besok“.

Salah satu buktinya, matikan monitor kompuer..dan lihat dalam kegelapan. Jika ada bayangan orang itulah salah satu orang yang gagal. MENGERTI!

Pikirkan baik-baik anda tidak sedang hidup selama-lamanya. Jika anda berkata besok maka kemunginan besok anda sudah mati. Dan anda tidak sempat melakukan apa yang ingin anda lakukan besok.

Kesuksesan seseorang tidak terjadi esok hari tapi pada hari ini. Inilah alasan super penting kenapa anda harus melakukannya hari ini. Apapun yang anda kerjakan mulailah pada hari ini. Lakukanlah, maka esok hari anda sudah berhasil

orang tidak akan pernah mencapai ke planet mars jika mereka belum pernah ke bulan. Neil amstrong juga tidak akan pernah ke bulan jika columbus tidak berusaha menyeberangi samudra yang dulu dianggap batas duni. Columbus tidak akan pernah sampai ke amerika jika dulu Nabi Adam tidak pernah melangkahkan kakinya.
Saya sih ingin melakukannya, Tapi saya malas bukan main? Bagaimana cara mengatasi malas ini.
Ok saran saya…

Buka kamus bahasa inggris anda dan lihat apa bahasa inggrisnya malas. Jika sudah ketemu jangan dihapal..segera coret pakai bolpen. Lalu berteriak sekencang-kencangnya “saya Tidak tahu siapa itu malas, yang saya tahu saya ingin berbuat sesuatu untuk untuk meraih cita-cita”.

Mengertilah bung, Albert einsten memang mengatakan bahwa waktu itu adalah relatif. Artinya 1 detik di Planet X bisa jadi 1000 tahun dibumi. Tapi arah waktu di planet X selalau sama dengan bumi, selalu ke depan. Dengan kata lain anda tidak bisa kembali ke masa lalu.

Maka dari itu jangan berharap orang menemukan mesin waktu dan anda kembali ke masa lalu dan memperbaiki kesalahan anda.

YA satu-satunya cara mengatasi malas adalah anda harus sadar bahwa waktu tidak akan PERNAH KEMBALI. Yang bisa anda lakukan adalah Lakukan hari ini atau tidak sama sekali

credits to http://blogbintang.com

Sunday, October 30, 2011

tanda2 gangguan syaitan



1. Terhalang untuk mengingati Allah dan untuk beribadat
Disebut dalam Surah Al-Maaidah ayat 91 yang maksudnya: [91] Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?

2. Dadanya terasa sesak dan hatinya terasa kerasAllah berfirman dalam Surah Al-An'aam, ayat 43 yang maksudnya: [43] Maka alangkah eloknya kalau mereka berdoa kepada Kami dengan merendah diri (serta insaf dan bertaubat) ketika mereka ditimpa azab Kami? Tetapi yang sebenarnya hati mereka keras (tidak mahu menerima kebenaran), dan Syaitan pula memperelokkan pada (pandangan) mereka apa yang mereka telah lakukan.

3. Membenci dan memusuhi orang di sekelilingnya.
Di dalam Surah Al-Maaidah ayat 91, Allah SWT berfirman yang bermaksud:

[91] Sesungguhnya Syaitan itu hanyalah bermaksud mahu menimbulkan permusuhan dan kebencian di antara kamu dengan sebab arak dan judi, dan mahu memalingkan kamu daripada mengingati Allah dan daripada mengerjakan sembahyang. Oleh itu, mahukah kamu berhenti (daripada melakukan perkara-perkara yang keji dan kotor itu atau kamu masih berdegil)?

4. Sering lupa
Syaitan sentiasa berusaha untuk menjadikan kita lupa terhadap sesuatu kebaikan. Di dalam Surah Yusuf ayat 42, Allah SWT berfirman yang maksudnya:

[42] Dan berkatalah Yusuf kepada orang yang ia percaya akan terselamat di antara mereka berdua: "Sebutkanlah perihalku kepada tuanmu". (Setelah orang itu dibebaskan dari penjara) maka ia dilupakan oleh syaitan untuk menyebutkan (hal Yusuf) kepada tuannya. Dengan sebab itu tinggalah Yusuf dalam penjara beberapa tahun.

5. Selesa menyendiri
Syaitan selalu menyenangi perpecahan. Umar bin Al-Khathab RA mengatakan, Rasulullah SAW bersabda, maksudnya;

"Barangsiapa di antara kalian yang ingin mendapatkan wangi syurga, maka hendaklah ia selalu bersama jemaah, kerana sesungguhnya syaitan senang bersama orang yang sendirian dan ia akan lebih menjauh dari dua orang." (Hadith Riwayat Ahmad dan At-Tirmidzi)

6. Merasa tertekan atau wujud gangguan jiwa.
Syaitan juga membuat seseorang yang telah dirasukinya merasa tertekan. Hatinya selalu merasakan keraguan di dalam ibadatnya, kepercayaannya terhadap Allah, hilang keyakinan diri, kecewa dengan kehidupannya dan lain-lain lagi. Dalam Surah Al-An'am ayat 71, Allah SAW berfirman maksudnya:

[71] Katakanlah: "Patutkah kita menyeru serta menyembah yang lain dari Allah, sesuatu yang tidak dapat memberi manfaat kepada kita dan tidak dapat mendatangkan mudarat kepada kita; dan (patutkah) kita dikembalikan undur ke belakang (menjadi kafir musyrik) setelah kita diberi hidayah petunjuk oleh Allah (dengan ugama Islam), seperti orang yang telah disesatkan oleh Syaitan-syaitan di bumi (di tempat yang lengang) dalam keadaan bingung, sedang ia pula mempunyai sahabat-sahabat yang mengajaknya ke jalan yang lurus (dengan berkata kepadanya): "Marilah bersama-sama kami. "Katakanlah: "Sesungguhnya petunjuk Allah itulah sebenar-benar petunjuk, dan kita diperintahkan supaya berserah diri kepada Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam".

7. Rasa takut yang luar biasa
Orang yang telah terpengaruh dengan syaitan selalu mempunyai rasa takut yang luar biasa. Mereka mudah merasakan ketakutan sehinggakan kadangkala mereka tidak tahu apa yang ditakuti itu. Allah SWT berfirman dalam Surah Al-Imran ayat 175 yang bermaksud:

[175] Sesungguhnya (pembawa berita) yang demikian itu ialah syaitan yang (bertujuan) menakut-nakutkan (kamu terhadap) pengikut-pengikutnya (kaum kafir musyrik). Oleh itu, janganlah kamu takut kepada mereka, tetapi takutlah kepadaKu (jangan cuaikan perintahKu), jika betul kamu orang-orang yang beriman.
gambar & info sumber : google

Saturday, October 29, 2011

amalan mengelak gangguan syaitan dan iblis


Ketahanan roh dah jasad perlu dalam usaha mengelakkan diri daripada gangguan iblis dan syaitan. Selain daripada memperkuatkan roh dengan menghampirkan diri kepada Allah SWT, langkah berikut perlu dilakukan pada masa yang sama.

1. Sentiasa mengingati Allah dan menghampirkan diri kepadaNya dengan melakukan ibadah yang wajib dan amalan-amalan sunat yang berterusan. Sesungguhnya semakin hampir seseorang itu kepada Allah, maka semakin jauhlah iblis dan syaitan daripadanya.
2. Zikrullah di waktu pagi dan petang, terutamanya selepas sembahyang subuh dan asar. " Perbezaan antara rumah yang dilakukan zikir dalamnya dengan rumah yang tiada zikir adalah seperti hidup dengan mati".Maksud hadis riwayat Muslim.
3. Elakkan daripada menangis bersangatan, menjerit, berbual atau bersolek di bilik air, ataupun menjerit di tempat sunyi.
4. Sentiasa menutup aurat.
5. Jangan membunuh binatang yang masuk rumah, termasuk ular, kecuali setelah memberi amaran sebanyak 3 kali.
6. Jangan memakai tangkal dan azimat.
7. Sentiasa sembahyang berjemaah.
8. Elakkan tinggal atau berkunjung di rumah usang, kubur, tempat yang terasing. Elakkan sembahyang di tempat sembelihan binatang, ketika matahari naik atau terbit.
9. Jangan buang air kecil di batu, beristinjak dengan tulang atau najis.
10. Jangan buang air kecil atau bermain-main di pancuran kotor atau longkang.
11. Jangan biarkan anak-anak kecil berada di luar rumah ketika matahari masuk. Syaitan berkeliaran pada masa itu.
12. Tutup semua makanan, jangan biarkan terdedah. Tutup bekas tempat menyimpan makanan dengan menyebut nama Allah, begitu juga ketika menutup pintu.
13. Berwuduk sebelum tidur dan ketika berzikir.
14. Jauhkan maksiat. Semakin jauh maksiat, maka semakin jauhlah seseorang itu daripada syaitan dan semakin hampir kepada Allah SWT.
15. Jangan berseorangan terutamanya ketika bermusafir.
16. Serah diri dan tawakkal kepada Allah ketika keluar dari rumah.
17. Baca satu surah daripada surah Al-Quran sebelum tidur.

sumber info : google

Thursday, October 27, 2011

at home with love (樓住有情人)


at home with love (樓住有情人)

hehehe, akhirnya tv2 tayang drama tvb mcm dulu2...sebelum ni asyik sangat siarkan siri drama dari china. malas betul nak tengok...nasib baik lah tiba2 tv2 tukar angin siar semula drama tvb. actually me pun tak tahu ada drama tvb di tv2 tu. kebetulan tertekan channel tv2, tak sangka pula ada drama best.


at home with love (樓住有情人)


bila nampak lawrence ng dan halina tham terus rasa nak tengok episod seterusnya. tapi halina cuma watak pembantu je. me memag minat dia sejak tengok dia berlakon dalam nothing to declare (bersama wong hei) dulu. lawrence ng, minat jugalah dulu...dah lama tak tengok dia berlakon.


at home with love (樓住有情人)


synopsis at home with love (樓住有情人):

This story revolves around a father (Chung Bong) and son (Chi Leung) small business real estate agency. Chung Bong, now 60 years old, officially retired from the Sing Sat Real Estate Agency and has handed over the family business to his son, Chi Leung. Regrettably, he sees his son shadowing his footsteps, choosing business over taking care of his personal affairs such as starting a family and taking care of his health. The only thing Chung Bong can do is silently support him from behind. Having been known around the Sheung Wan neighborhood for generations, they know a lot of old folks with old money but giant corporate real estate agencies are now trying to invade into this undisturbed territory just to get a piece of icing out of the cake. Differences in their philosophical and management ideals will be put to test to see if this small business can survive.

cast:
lawrence ng
yoyo mung
raymond cho
nancy wu
benz hui
natilie tong
halina tham

episodes: 20
mon-fri 6pm-tv2

gambar & sinopsis sumber : google

Monday, October 10, 2011

pasta

Pasta covers the dreams and success of a young woman who aspires to become an elite chef at La Sfera restaurant.
Seo Yoo Kyung started her career as a kitchen assistant at La Sfera restaurant for 3 years. Her dream is to become an Italian cuisine chef. She eventually works her way up to become a chef.

One day, the La Sfera restaurant newly hires Choi Hyun-wook, a chef who went to culinary school in Italy. Upon his arrival, the female chefs are fired one by one and Yoo-Kyung finds herself to be the last woman standing. She's fired several times but comes up with ways to be rehired by Choi Hyun-wook. Eventually she's rehired permanently when she wins a blind taste contest. The newly hired president, Kim San hires his friend and celebrity chef Sae-young as a co-head chef to work with Hyun-wook. It turns out that Sae-young and Hyun-wook used to date each other when they were both studying at the Italian culinary school. But they broke up after Sae-young sabotaged his wine by boiling it to win a cooking contest. They turn into rivals and try to outdo each other in making the finest Italian cuisine. Working alongside two celebrity chefs, Yoo-kyung feels small and insignificant. She gradually develops feelings for the charismatic Hyun-wook. However, restaurant owner Kim San begins to become attracted to the spunky Yoo-Kyung and the relationships between them become fraught with complexities.[3]

Starring

  • Seo Yoo-Kyung, played by Kong Hyo-jin
    • The daughter of a Chinese restaurant owner whose mother died of cancer, she dreams of becoming a celebrity chef. Having graduated from a lowly culinary school, she starts the series as a kitchen assistant for 3 years at La Sfera. She has a spunky attitude and she finally gets promoted to chef in the first episode, but after a new head chef, Hyun-wook, is hired, she is on the verge of losing her job. She barely hangs onto her job, thanks to the restaurant manager who intervened on her behalf. But Yoo-Kyung has a long way to go until she will earn any respect from chef Hyun-wook for her cooking skills. She makes an effort to learn as much as she can from Hyun-wook and he, in turn, starts to grow fond of her. However, when Kim San, the restaurant owner of La Sfera, returns, her relationship between Hyun-wook and Kim San change abruptly.
  • Choi Hyun-wook, played by Lee Sun Gyun
    • A chef who rose to the top of his profession after starting at the bottom in an Italian restaurant in Sicily. Offered a hefty salary and housing from the La Sfera restaurant, he decides to become the head chef of the establishment. He detests female chefs after having a bad experience in the past and proclaims, "There will be no women in my kitchen". When his ex-girlfriend Sae-young joins him at the restaurant as co-head chef, he frequently quarrels with her and then makes up as they create wonderful cuisine for patrons.
  • Oh Sae-young, played by Lee Ha-nui
    • She's Yoo-gyeong's role model as well as her roommate. Sae-young has her own cooking show and is the most celebrated female chef in Korea. During her years in Italy where she went to culinary school, she dated Hyun-wook and ruined his recipe to win a grand prix cooking contest. After returning to Korea, she instantly became a celebrity chef but when she's reunited with Hyun-wook, she has conflicted feelings towards him.
  • Kim San, played by Alex
    • He's the actual owner of the La Sfera restaurant, but he hides this fact and poses as a regular restaurant patron for 3 years. One day, he takes a peek at Yoo-Kyung's notes and develops an interest in her. Nobody pays much attention to Yoo-Kyung, who is a kitchen assistant, but Kim San watches her closely. He helps Yoo-Kyung from behind the scenes unbeknown to Yoo-Kyung.















p/s no. of episodes: 20 (tv2, mon-friday 5pm)




Monday, October 3, 2011

Burning Flame III ( 烈火雄心3)












Cast:
Wong Hei as Chung Yau Sing
Kevin Cheng as Cheuk Pak Yue
Bosco Wong as Fong Lei On
Myolie Wu as Ko Wai Ying
Aimee Chan as Wong Sin Bo
Matthew Ko
Elaine Yiu
Stephen Wong
Leanne Li
Helen Ma
Sam Chan
Episodes: 32 episodes
Time Slot: Mondays to Fridays, 7pm
Channel: 8tv
Synopsis:
The third installment of Burning Flame is finally set to air. Similar to its predecessors, Burning Flame 3 tells the story of a group of firefighters who strive to protect the safety and well-beings of the citizens of Hong Kong. They work in extreme conditions to rescue victims and through these trying times, the beauty of human nature shines through.
The leader of the group of firemen, Chung Yau Sing, encouraged Fong Lei On to take up the challenge and join the team. Lei On gets to know Cheuk Pak Yue, who was once buddies with Yau Sing but has since drifted apart due to a misunderstanding. Lei On sides with Yau Sing and as a result, his relationship with Pak Yue suffers. Lei On believes that Pak Yue has stolen Yau Sing's girlfriend, Ko Wai Ying and also caused Yau Sing serious injuries.

However, a terrible fire accident draws the team together in a twist of fate. The team of firefighters reflect and search for a deeper sense of awareness among themselves.





gambar & sinopsis sumber : google