Tuesday, January 3, 2012

hujan dan hujan lagi


sumber : google

macam semalam, hari ni pun hujan juga...rasanya semua tempat pun sama, hujan dan hujan lagi. aku suka hujan...sejuk, tak payahlah pasang kipas kalau rumah papan macam aku ni. tapi masalah kalau hujan berterusan macam ni...dah sah2 air sungai kat tempat aku ni naik. naik pun bukan sikit2, terus melimpah kat jalan. sampai jalan tak boleh nak dilalui oleh apa2 kenderaan pun. air deras sangat...

kalau ikutkan sungai tu taklah pernah melimpah2 airnya macam selalu terjadi sekarang ni. hujan macam mana pun tak naik sangat air tu. tapi sejak tahun lepas, kerja2 buat jalan kat depan ni...lepas tu korek parit, pindahkan aliran sungai sebab nak ganti jambatan lama...tu la yang jadinya asyik banjir tu.

aku ni taklah tahu sangat bab buat jalan2 or jambatan2 ni...tp seingat aku jambatan lama dulu, ok apa. masih nampak gagah. tp tiba2 nak buat baru. memang sukalah mereka nak buat yang baru mungkin lagi tegap dan kukuh. cuma proses membuat tu yang lembap tahap tapir...

takkan lah tunggu jalan raya tu habis di tar baru nak buat jambatan tu? habis kalau nak tunggu jalan, kenapa jambatan tu awal2 dirobohkan? pula tu kalau buat lencongan yang selamat, tak apalah juga. ini lencongan ntah apa2 je...langsung tak selamat. atas jalan yang mereka buat tu sama laras dengan sungai. tak ke bahaya tu?

sejak projek naik taraf jalan ni, memang masalah betul...dah lah sungai dilencongkan tu macam tersumbat. air sungai bukan main naik kat darat. jalan lencongan yang mereka buat tu? hujan sejam pun, jalan tu dah tak boleh lalu. cepat je ditenggelami oleh air sungai tu.

tak tahulah parit bukan main dalam mereka buat tapi ya juga air tak dapat mengalir dengan lancar. berjam2 tunggu air surut...dah macam lautan pula area jalan tu. sebelum ni memang ada kejadian kereta hanyut kat situ tapi nasib baik sangkut jadi taklah dibawa arus deras. ingatkan mereka ambik iktibarlah, buat jalan dengan cepat atau bina laluan sungai yang sesuai ke or buat jambatan cepat2 ke...

rupanya tak, dibiarkan je macam tu...langsung tak ada apa2 tindakan pun. macamlah mereka tak tahu fikir jalan tu laluan utama pergi sekolah rendah dan menengah kat kawasan ni. kalau musim cuti tak apa, ni kan dah musim sekolah. semalam je, semua kereta pusing balik bila tengok jalan maut tu.depan rumah aku jadi tempat kereta berpusing pula. ni la, gara2 pembangunaan yang tak dirancang dengan baik. sangat2 menyusahkan...mangkuk hayun betul.

nak cakap pun tak guna..bukannya mereka orang 'atas-atas' tu nak dengarkan. tak apalah, aku sekadar membebel di blog aku sendiri...sekurang2 melegakan juga rasa kesal dengan masalah ni. err...gambar fahrin ahmad kat atas tu tak ada kena mengena dengan hal ni ok, saje je aku nak post gambar 'kekasih gelap' aku tu...hahahaha prasan. nak kena 'pangggg' sebijik ni...hihihihihi

No comments: