Friday, April 17, 2015

Cantiknya Tanjung Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم / Bismillahirrahmanirrahim‎.

Holla...kali ni nak kongsi gambar masa pergi ke Simpang Mengayau hari tu. Tempat ni terletak di bahagian paling utara Borneo di daerah Kudat. Apa yang menariknya, tempat ni merupakan titik pertemuan Laut China Selatan dan Laut Sulu. Tempat ni juga di kenali sebagai Tanjung Simpang Mangazou oleh kaum Rungus (etnik paling ramai di daerah ini). Jarak dari KK ke tempat ni lebih kurang 180km. Tapi perjalanan hari tu, mula dari Beaufort jadi memang rasa jauh sangatlah. Kebas punggung sebab lama sangat duduk dalam kereta! 

Nasib baiklah sepanjang perjalanan, pemandangannya cantik2.. Dari KK, lalu daerah Tuaran dan Kota Belud. Kat Kota Belud boleh nampak sawah padi yang berlatar belakangkan gunung kinabalu. Memang cantik sangat. Aku dah pernah pergi ke Simpang Mengayau ni tahun 2011 tak silap. Masa tu jalan masuk ke kawasan tu agak teruk. Kali ni pun jalannya masih tak siap lagi. Nasib baik dah ok sikit berbanding dulu. Cuma tanda jalan tu buat orang keliru. Malah ada tempat yang langsung tak ada tanda jalan pun. Tapi sekarang, takde tanda jalan pun senang aje sampai. GPSkan ada...

Pagi tu singgah sarapan di Putatan (Restoran Sinar Mustika)...aku tak ambik sarapan berat. Cuma makan sebijik pau dan nestum panas. Lagi pun, dah bawa bekal makanan dari rumah. Lepas tu, teruskan perjalanan ke Kudut. Tak jauh dari kilang sawit Langkon, singgah beli makanan ringan.

 deretan kedai yang jual makanan ringan.

 tengok segala keropok, kacang tanah, kuih semua digantung rendah2 macam ni


 Tadaaa...sampai sudah. Masa ni dah dekat pukul 11. Panas gila...terpaksa pakai payung untuk turun. Tapi payung masa tu satu aje. selongkar belakang kerusi, jumpa pula payung BN. Pakai ajelah...walaupun ada yang pandang pelik. Mesti dorang fikir geng kitaorg ni kaki politik hehe.

Tanjung Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)


Tanjung Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)

 Selepas meredah jalan di bawah matahari yang terik, akhirnya sampai juga ke destinasi utama.
ni monumen Tip Of Borneo. Belakang batu ni ada peta dunia dan ada tulis 'YOU ARE HERE' di hujung peta borneo tu. Tapi aku lupa pula ambik gambar.

 Yang ni monumen tepi pagar...atas rumput mengadap laut laut sulu

 Tanjung Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)

Tanjung Simpang Mengayau (Tip Of Borneo)

 
 aku suka pemandangan ni...macam kat luar negara pula..ada tebing tinggi. Kat bawah ada batu-batu besar

 Tangga turun ke bawah

 kat hujung tangga ni pun ada papan, macam monemun jugalah. Selalu orang ambil gambar kat situ. Tapi sebab ramai orang, hujung tangga agak terlindung. Sebenarnya, sampai hujung ni aje kawasan dalam jagaan. Lepas hujung tangga tu, keselamatan...kau tanggung sendiri.

 Aku ambik gambar dari atas aje masa ni...

 Mengadap Laut Sulu

 Ada rumah api di bahagian laut sebelah sini. Tapi lupa nak ambil gambar. Peliknya boleh pula tersnap gambar couple ni...

 ok, lense camera di hala ke depan semula. Cantikkan warna air lautnya...memang gatal sangat kaki nak turun bawah masa ni.

 akhirnya aku turun kat bawah juga. Dah alang2 sampaikan...rugilah kalau tak turun. Risiko memang tanggung sendiri. Takut juga tengok ombak datang tapi lagi takut masa turun dan naik batu2 tu. Tangga takde, pandai2 la kau panjat batu2 tu.


Bersambung... 


No comments: