Tuesday, April 14, 2015

Tumpi ( Pankek)

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم / Bismillahirrahmanirrahim‎.


Assalamualaikum, halo...
Ni breakfast aku pagi tadi...nama kuih ni dalam bahasa kaum aku 'tumpi'. Kalau melayunya tak pastilah apa. Tapi orang putih cakap 'pancake'. Kat west pun memang sebut pankek juga. Tapi yang aku buat dalam gambar tu taklah serupa sangat dengan pankek. Pankek kan banyak campur bahan. Tumpi aku ni simple dan kosong je.

Bahan2nya pun tak ikut sukatan, main 'taruh' aje ikut suka. Untuk 'tumpi' simple macam ni cuma perlu tepung gandum, air, gula dan baking powder. Sukatan semua main agak2 aje. Alaa...kalau kau dah biasa masa, tak perlu sukat2, semua main agak ajekan. Gaul aje semua bahan...jadi adunan yang lebih kurang macam buat kek tu. Panaskan kuali, sapu minyak sikit atas kuali tu. Api kecilkan ye...lepas tu barulah masukan adunan dan ratakan sikit. Tunggu sampai atas kuih tu kering baru terbalikkan. Tak pun, tengoklah kalau kuih tu dah kembang tinggi bolehlah terbalikkan.

Dah masak, angkat dan makan dengan cecah susu tin. Tak pun dengan planta yang digaul dengan gula. Memang terbaik dan sedap. 


4 comments:

Dalila Samsudin said...

Lapar aihhh tengok X(

bz the witch said...

marilah kita buat pankek sama2 hehe

::ini belog saya . cinta hati saya:: said...

sedapnya. terliurnya tengok :)

bz the witch said...

tq tp pankek yg xbrapa nak jadi ni :)