Friday, April 22, 2011

bandar lahad datu



sudah lama aku tak jejak kaki di bandar lahad datu. hari ni berpeluanglah jalan2 di sekitar bandar kecil yang kelihatannya padat dengan orang ramai. rasa bandar ni sempit, orang ramai tapi kawasan macam terhad. nampaknya pihak2 berwajib perlu buat bancian semula untuk seimbangkan pembangunan dengan kepadatan penduduk daerah ini.




ini antara rumah2 yang terdapat di sepanjang jalan sebelum sampai bandar lahad datu. banyak rumah cantik2...tapi yang paling menarik minat aku...4 rumah inilah.




ini dah dekat nak masuk bandar. masa ni singgah kat stesen minyak cari toilet sambil cari tempat car was. maklumlah masa dalam perjalanan hujan, lepas tu panas...habuk melekat, nampak kotorlah pula. tak salah2 kereta dari tongod or penangah...hehehe.







banyak jalan yang sedang dalam pembinaan. kawasan perumahan, bangunan pun banyak yang sedang dalam pembinaan. wah, mesti lepas dah siap semua bandar lahad datu akan berubah wajah.




ini di bandar sri perdana. ikut nama macam tempat mewah je...tapi tengok macam biasa lah juga. mungkin sebab belum siap sepenuhnya. kawasan ni banyak restoran, tu sebab kitaorang pusing2 cari tempat makan di bandar ni.




menu nasi ayam....oklah. perut lapar, jadi semua makanan rasa sedap sangat. aku lupa nama restoran ni. tapi bersih dan ok jugalah.










antara kedai2 yang aku masuk. wah, boleh tahan LD sudah ada bookstore...senanglah nak cari buku apa pun. banyak pilihan pula tu.







ini area bandar. masa ni hujan...jadi tak dapat ambil gambar banyak. tengok bandar ni membuat hati rasa sayu dan nostalgia sangat sebab aku dibesarkan di sini. dulu rasa bandar ni cantik dan comel. tapi hari tu aku rasa bandar ni semacam je. dengan orang ramainya yang nampak bukan tempatan dan tepi2 kedai banyak peniaga filipina. lepas tu masa lalu tepi maybank...ramai sangat peniaga haram, sampah pun banyak!




sayang betul bandar ni nampak sangat tak terjaga. sebelum ni aku selalu juga terbaca di fb (page ld) ada orang komplen bandar ni banyak sampah. lagi sadis ada yang gelar bandar sampah! sedih aku bila baca semua tu. tapi lepas tengok bandar ni memang kata2 mereka tak aku nafikan. hopefully, orang2 yang berkenaan tu rajin2 lah buat kerja. cepat2lah tangani semua masalah ni. bersihkan dan indahkan bandar comel ini.





2 comments:

Anne Nurain said...

rindu sgt2 ngan LD..
so sad kn bndr LD jd mcm tu..
ntah bila la bru brsih dr sampah ngan pndatang tu..
brpa kali kena ambush pn masih jgk bgtu.. -__-

bz the witch said...

tu la pasal, aku pun sedih
tp hrp2 la satu hari nnti ld akan
bersih dr pdtg2 tu