Monday, January 7, 2019

Cempedak Goreng Paling Simple

 Cempedak Goreng Paling Simple

Assalamualaikum? Hallo, blog!

Gambar atas tu, gambar buah cempedak. Saya memang suka makan buah cempedak macam tu aje. Tapi kali ini saya cuba goreng pula. Dah lama tak makan cempedak goreng. Saya share, langkah demi langkah menyediakan cempedak goreng ini. Manalah tahu, ada yang nak cuba resipi goreng cempedak saya yang paling simple ini. Ini cempedak goreng ala sabah

Ok, mula2 sediakan cempedak. Bancuh tepung gandum dengan sedikit air. Saya main agak2 aje. Tak ada sukatan pun. Adunan tak cair tak pekat, sederhana aje. Kalau kita sudukan adunan tu, adunan tu lambat tumpah dari sudu tu. Agak2 pekat macam tulah. Boleh juga adunan cair tapi saya tak berapa suka. Saya suka lapisan tepung cempedak tu sedikit tebal. Letakkan sedikit garam. Bancuh sampai garam rata.


Panaskan minyak.
 

Masukkan cempedak dalam bancuhan tepung tadi
 
Cempedak Goreng Paling Simple


Masukkan satu persatu dalam minyak yang sedia panas tadi

Jangan lupa terbalikkan cempedak bila warna salutan tepung sudah agak kekuningan. Ikut suka korang kalau nak masak lebih lama lagi.

Toskan. Cempedak goreng ni macam goreng pisang juga dia menakung minyak. Tip saya, kalau masak cempedak goreng, api mesti kuat dan minyak mesti panas. Biar cepat masak dan minyak tak banyak meresap dalam cempedak goreng itu. 
Cempedak Goreng Paling Simple

Cempedak goreng saya nampak tak berapa kuning sebab saya tak suka bubuh pewarna kuning seperti sesetengah resipi. Saya juga tak campur tepung beras sebab bagi saya cempedak yang campur tempung beras, kalau dah sejuk jadi liat atau sedikit keras. Saya lebih suka bancuh tepung gandum saja. Mudah dan ringkas. Lagipun rasanya tetap sama, SEDAP. K, bye.

Cempedak Goreng Paling Simple

No comments: