Sunday, June 19, 2011

yang pernah menjadi kegemaran ku

aku rasa semua orang pun ada makanan favourite masa zaman budak2 dulu. terutamanya makanan ringan macam keropok dan gula2. dulu2 makanan ringan tak banyak sangat. kiranya pilihan terhadlah juga.

kalau yang membesar zaman 80an dulu memang semestinya tahu gula2 getah ni. dulu2 orang tak sebut gula2 getah tapi 'singgam'. ada satu jenis lagi gula2 singgam yang top masa aku sekolah dulu. bentuknya 4segi panjang. balutannya ada warna kuning, hijau dan garisan2 putih. memang suka makanlah singgam tu. dah habis manis mulalah tiup or bagi letup2 dalam mulut.

ini sugus...teringat iklannya dulu2. aku suka rasanya tapi yang tak bestnya sugus ni lembut cepat sangat habis dikunyah.

tadaaaaaaa....aku rasa ramai orang suka makan ni. dulu2 ada keropok ikan yang rupa sama dengan tasen. aku suka sangat keropok tu. tapi sekarang dah takde jual lagi. sebagai gantinya aku pilih tasen. kalau makan rasa lupa dunia kejap. lagi2 kalau makan sambil tengok tv...memang tak sedar habis berbungkus2!

keropok ring2 yang aku suka dulu tu nama dia golden ring, pembungkusnya biru muda. aku cuba google tapi tak jumpa. cuma dapat super ring je. kira hampir sama lah juga rasa dan rupa keropok tu.

terus-terang ini satu2nya gula2 yang aku tak suka. tapi aku upload juga di sini sebab mengingatkan zaman kanak2 ku dulu. lagi satu, kedua2 my sis pernah menjual gula2 ni masa sekolah dulu. aku tak sebeb masih tak pandai kira duit masa tu...hihihi

ini favourite aku dengan best friend masa form 5 dulu. selalu kalau ada latihan sukan di sebelah petang, tak sempatlah nak balik rumah sebeb jauh. so, habis waktu sekolah melepak lah bawah pokok sambil makan kek hiro ni sementara tunggu waktu latihan. wah! rindu sangat saat2 tu.

haahaha...ini lagi sedap...dan aku memang tak boleh lupa sebeb my parents selalu beli lepas tu simpan atas alamri. simpan tinggi2 bagi mengelakkan kita adik-beradik makan sekaligus. tapi tinggi macam mana pun my sis yang dua tu tetap nak ambik juga. so, mereka panjat almari yang tinggi tu dan bantai coklat2 cute ni. entah silap apa, masa tu salah seorang dari mereka jatuh ke bawah! hah, nangis...nasib baik my sis tak pengsan (tapi memang suara dah tak boleh keluar hihihi). tu padahnya curi2 makan.

ini...tengok gambar pun rasa berliur sangat. memang kesukaan semua oranglah masa tu. paling tak lupa gula2 ni selain sedap, dia ada kertas2 jernih yang boleh makan juga. hihihi memang sedap rasanya...gula2 arnab.

masa sekolah dulu, asam2 ni kitaorg sebut 'duit2'...memang suka makan juga. sampai sekarang ada jual tapi rasanya tak sesedap yang dulu.

ini pun aku suka...agar2 kering atau jeli kering ke namanya. sampai sekarang pun suka makan lagi...hihihhi.

actually banyak lagi makanan yang aku suka dulu. tapi sayang tak jumpa gambarnya masa google tadi. nak cari makanan2 ni sekarang memang susah sikitlah. jarang ada jual lagi. kalau ada pun rasanya semacam je...tak sedap macam dulu. bentuk pun nampak lagi kecil dan bungkusan pun dah baru.

semua gambar sumber : google


No comments: