Tuesday, January 6, 2015

Novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil

Novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم / Bismillahirrahmanirrahim‎.

Assalamulaikum? Holla, blog!

Novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil novel ke 2 yang saya baca untuk tahun 2015. Saya mula baca beberapa hari yang lepas tapi baru semalam dapat habiskannya. Saya kena buat kerja lain, tak bolehlah asyik baca novel aje, kan. Ok, saya malas nak cakap benda lain, saya cuma nak cakap yang saya suka Encik Han! Dan saya juga suka Encik Onn!!!

Hehe...saya sebenarnya tak pernah baca novel2 karya Syamnuriezmil. Ini kali pertama tapi sebelum ini saya pernah follow fanpage dia dan pernah terbaca sedikit teaser novel PA Untuk Dia- Syamnuriezmil. Tapi saya ingatkan tu cuma cerpen. Masa jumpa buku ini di Times hari tu, terus tengok sinopsis di belakang. Onn dan Han...terus ingat teaser yang saya baca dulu. Tanpa buang masa, terus aje beli novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil ini. 

Saya follow fp penulis ini dan pernah juga baca blog dia di wordpress tapi lepas saya tutup fb, dah tak follow lagi. Blog dia pun saya lupa bookmark. Nanti lepas ini nak cari balik blog dia. Masa kat Harris ada juga jumpa buku dia ini tapi lupa tajuk apa. Saya tak beli sebab tengok sinopsis macam kahwin paksa. Saya dah jemu baca novel kahwin paksa...nak novel yang KAHWIN RELA aje hehe.

Novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil ini mengisahkan tentang Yara yang bekerja sebagai PA kepada Encik Han. Sebelum ini dia PA ayah Encik Han. Mula-mula Encik Han ini memang menjengkilkan tapi lama-lama buat orang melting pulak. Dalam masa yang sama Yara berkawan dengan Onn, pemilik kedai kopi tempat Yara selalu beli kopi dan teh untuk bosnya. Onn dah lama usha Yara, setahun dia letak nombor telefon di cawan yang dia sediakan untuk Yara setiap pagi. Hanya lepas jumpa Onn di majlis kahwin mak su dia, barulah Yara kawan dengan Onn. Onn masa tu jadi pengapit suami mak su Yara. 

Yara kemudian booking diri dia untuk Onn. Semua ini sebab Yara tahu yang Encik Han tipu dia. Yara ada buat perjanjian, kalau Cik D terima lamaran Encik Han, Yara kena ikut ke Kalimantan. Family Yara yakin yang Encik Han sebenarnya suka Yara. Sebab tu sanggup tipu agar Yara ikut ke Kalimantan. Di sana hubungan dorang jadi rapat. Encik Han sedarkan Yara yang dia sebenarnya tak cintakan Onn pun. 

Masa nak balik ke Malaysia, Encik Han suruh Yara taipkan luahan hati dia. Encik Han cakap, Yara taip. Encik Han dah lama suka Yara, setahun yang lalu juga. Baru dengar nama Yara, dia dah suka Yara. Dah kenal Yara, lagilah dia makin suka. Encik Han sangat selesa dengan Yara. Dia solat istihkara 3 malam berturut2, wajah Yara yang muncul dalam mimpi dia. Dia cintakan Yara. Lepas tu Encik Han suruh Yara print apa yang dia taip tu dan simpan dalam file. Sampai hotel Yara nangis.

Masa tu dia dah sedar dia memang sukakan Encik Han bukan Onn. Dia cuba cintakan Onn tapi rasa itu langsung tak ada. Dia terjanji pada Onn pun sebab Encik Han selalu kata Yara tipu diri sendiri. Paksa suka Onn dan bagi harapan palsu pada Onn. Masa nak naik flight pulang Malaysia. Yara tekad dan berterus-terang pada Encik Han yang dia terima cinta Encik Han. Siap bagi Encik Han cincin lagi. Cincin tu sepasang, satu Yara pakai.

Yara janji akan berterus-terang dengan Onn tapi keluar dari balai berlepas, Onn siap bagi kejutan. Dia lamar Yara. Masa tu Yara dah nak tolak tapi sebab masa tu ramai sangat orang tengok dan tentulah semua orang yang ada kat situ berharap Yara terima lamaran Onn itu. Encik Han pun cakap pada Yara, terima saja lamaran tu dan jangan malukan Onn. Encik Han faham macam mana lamaran kena tolak sebab tu dia rasa Yara harus terima. Nak pula dikhalayak ramai. Sudahnya Yara terima dan Encik Han terus beredar dari situ.

Yara nak tunang dah dengan Onn tapi dia sebenarnya cintakan Encik Han yang tak tunjuk muka lepas di airport itu. Yara sedih, bos dia pun dah tahu hal tu. Bos dia (ayah Encik Han) sangat2 sporting. Yara tak jadi tunang, Onn datang malam sebelum tu dan serahkan cincin tunang pada Yara. Onn kata, Encik Han yang sepatutnya dengan Yara. Onn nampak cincin yang Encik Han pakai tu sama dengan yang Yara pakai. Dia tahu dan faham yang Encik Han selayaknya dapat Yara. 

Yara kemudian nak mulakan kehidupan baru. Nak lupakan kisah cintanya yang sedih itu. Dia minta ditukarkan di Johor. Hari pertama daftar diri dengan bos baru, Yara memang berdebar tapi dia kuatkan semangat. Tempat baru, bos baru dan semangat baru...tup2 

"How fast can you type, Yara?"
"Encik Han?"
"You look...beautiful, more than usual." Dan dia senyum menyenget.
Glup!!!

Nak tahu apa yang Encik Han minta Yara taip kali kedua tu? Haa..kau kenalah beli novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil ini dan tengok muka surat 441-443. Dalam luahan tu juga, Encik Han ada cerita yang Onn jumpa dia dan tanya 'Yara ada 6 senyumankan?' Encik Han kata, tak Yara cuma ada 5 jenis senyuman. Then Onn terus cakap, Encik Han yang patut jaga Yara. 

Ok sebenarnya masa bertengkar-tengkar tu Encik Han ada cakap Yara ada 5 jenis senyuman. Yara sendiri tak sangka yang Encik Han begitu kenali dirinya. Masa dekat2 nak tunang dengan Onn dulu, Yara ada tanya Onn, yara ada berapa jenis ketawa. Onn jawap 1 aje.

Novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil  ini memang best sangat...banyak part saya suka dan buat saya senyum sendiri. Yara memang mulut tak tahu diam...nasiblah Encik Han sabar je melayan. Ada satu part tu saya ketawa, muka surat 343...

Apabila di dalam kereta, dia tersengguk-sengguk. Manalah tak mengantuk kalau malam kerjanya berjoli saja. Setiap kali kepala dia bersandar atas bahu aku, setiap kali itu juga aku tolak kepalanya ke arah lain. Kadang-kadang tertolak sampai terhantuk pada cermin. Lepas tu, Encik Han akan terjaga, terkejut sendiri. Masa tu, aku dah gelak guling-guling...Tapi dalam hatilah.

Jahat Yara, padahal dia selalu je tertidur dan sedap-sedap bersandar di dada Encik Han tapi Encik Han tak berkira pun. Yara memang sempoi...kelakar ya juga sebab selalu cakap Encik Han tu kambing!!!!!  Tapi dalam hatilah. 

Dalam saya rasa novel ni sangat sweet, sikit2 juga ada selit part sedih...semalam baca saya sempat nangis masa Encik Han luahkan isihati, yara taip tu...dan masa Onn dan Yara tak jadi tunang tu. Sedihnya, kesian dengan Onn. Jujurnya, mula baca cerita ni saya memang harap sangat Yara dengan Onn. Tapi makin lama baca, makin suka pula dengan Encik Han...tu yang saya rasa sedih. Saya memang cepat aje nangis kalau baca part yang sedih. Mungkin bagi orang lain part tu biasa aje tapi tak bagi saya. Mungkin juga sebab terlalu menghayati babak tu, kan.

Jangan lupa beli novel PA Untuk Dia-Syamnuriezmil ini. Best...tak rugi beli. Saya tabik habis dengan novelis ini, part lamar dan luah hati tu...mana saja dia dapat idea tu? Hehe...ok, mungkin cara Onn tu pernah orang buat (tapi saya memang tak pernah nampak lagi) tapi part luah hati dan minta maaf cara Encik Han tu memang rasanya tak pernah lagi dibuat orang. Kelakar je...bos luah perasan dan si PA tolong taip 

Lepas ini, nak cari novel2 Syamnuriezmil pula. Lepas Anis Ayuni, Kriesya Reisya, Rose Harissa, Farah Hussain, Anna Lee, Ratu Bulan, Rin Ahmad dan sekarang Syamnuriezmil pula. Makin bertambah novelis yang saya suka. Makin bertambahlah juga novel yang saya kena beli lepas ni... Oh Nyah, kopek duit Mak!


No comments: