Tuesday, December 30, 2014

Banjir Di Negeri Kelantan

بِسْـــــــــمِ ﷲِالرَّحْمَنِ الرَّحِيم  / Bismillahirrahmanirrahim‎.

Tiap kali tengok berita mesti ada cerita banjir. Biasalah hujung tahun...memang musim banjir di mana-mana tempat pun. Terutamanya di kawasan yang memang berisiko banjir. Tapi di Kelantan, tahun ni banyak tempat yang banjirnya agak teruk dan luar biasa. Kesian betul tengok dalam berita tu... Aku memang tak pernah merasai banjir. Syukur kawasan rumah memang kawasan tinggi dan tak pernah ada sejarah banjir di kawasan ni. Setakat air parit melimpah atas jalan tu, biasalahkan. Tapi banjir besar macam ni memang tak pernahlah. Harap sangatlah moga bencana macam ni takkan berlaku di tempat aku. 

Tengok banjir teruk di Kelantan ni, aku tak tahu nak cakap apa. Doa sajalah moga tak ada nyawa yang terkorban. Minta-minta banjir ni cepat surut. Sekolah pun dah kena tunda bukannya pada minggu depan lagi. Tahun ni, banyak sangat musibah menimpah negara...sedih. Tapi ALLAH tak turunkan sesuatu ujian tu, andai manusia tak mampu menghadapinya. Sebab DIA tahu kita mampu, tu DIA turunkan semua tu. Sekurang-kurangnya bila keadaan macam ni, kita akan kembali meminta dan bergantung padaNYA. Bila senang, manusia memang selalu lupa dan terleka. Semuanya ada sebab dan hikmah yang tersembunyi. Hanya DIA yang maha mengetahui...







 gambar sumber : Utusan Malaysia Online
                             Berita Harian


No comments: