Wednesday, January 16, 2013

tazkirah untuk aku

aku terbaca di blog iluvislam, cara merawat penyakit hati. sesuai sangat sebab aku rasa hati aku sejak akhir2 ini sangat s.a.k.i.t... memang harus aku praktikkan sebelum hati semakin s.a.k.i.t dan semakin m.a.t.i. ada 18 cara semuanya...

1.   mentarbiah hati supaya mencintai ALLAH SWT dengan sedalam2nya
2.   membaca serta bertadarus (menyelidik) makna dan maksud ayat2 al-quran
3.   mendekatkan diri pada ALLAH SWT dengan amalan2 sunat
4.   khusyuk dalam solat
5.   memperbanyakan zikir dan memohon ampun kepada ALLAH SWT
6.   melakukan kebaikan kerana ikhlas kepada ALLAH SWT dan mengharapkan keredaan-NYA
7.   melakukan amal dan ibadah berdasarkan perintah ALLAH dan rasul
8.   beriktikad dengan akidah yang betul
9.   sentiasa melakukan muhasabah diri
10. memperuntukkan masa bagi ALLAH menerusi penggarapan ilmu2 agama
11. memperbanyakkan qiyamullail, berdoa terutamanya sepertiga malam
12. tunduk dan kusyuk kepada ALLAH SWT dalam segenap tinddakan dan perbuatan
13. memastikan sumber makanan dan pakaian adalah halal di sisi ALLAH SWT
14. menundukkan penglihatan kepada perkara2 yang diharamkan
15. suka menziarah kubur dan ingat mati
16. sentiasa bersyukur dan reda kepada ALLAH SWT atas segala nikmat yang dikurniakan
17. suka membantu anak2 yatim dan bermesra dengan mereka
18. suka bersahabat dan duduk dengan orang2 yang soleh yang boleh dijadikan teladan


No comments: