Tuesday, March 19, 2013

Ikan Bakar Sim-Sim

 ikan bakar sim-sim

Assalamulaikum? Holla, blog! 

Salam selasa untuk diri sendiri. Hari ni mendung saja harap2lah hujan sebab saya lagi suka suasana hujan. Sejuk dan bila tengok hujan tu rasa damai aje. Udara lepas hujan pun cukup nyaman. Itu yang saya suka kalau musim hujan. 

Ok, ahad lepas saya makan di pasar Sim-Sim. Kalau datang pasar Sim-Sim, sudah semestinya nak makan ikan bakar. Tempat ni memang terkenal dengan 'ikan bakar sim-sim'. Tempat lain ada juga ikan bakar, macam di pasar malam dekat pejabat pos tu dan di batu 5. Tapi ikan bakar sim-sim lagi menjadi pilihan utama kalau nak rasa ikan bakar yang sedap.

Saya bukanlah penggemar ikan bakar pun. Tapi kalau ada peluang makan memang saya tak tolak. Lagi pun saya suka makan ikan bakar di sim-sim ni sebab banyak pilihan ikan dan makan laut yang lain. Lepas tu ada sedia sayur2 kampung lagi macam jantung pisang, labu, nangka, pucuk ubi dan pakis. Siap dengan sambal belacan dan sambal belimbing/tomato untuk cecah ikan bakarnya. 

Di pasar ikan bakar sim-sim ni pun paling best kalau tambah nasi free aje. Dorang kira sepinggan aje. Jadi bagi yang kuat makan memang sesuai makan di sini. Tak perlulah malu2 nak minta nasi sebab memang dorang sedia nasi tambahan dalam besen yang dihidang dengan menu2 yang kita minta tu. Memang macam makan di rumah rasanya.

Ahad memang ramai orang, biasalah tengah hari memang ramai pengunjung. Hujung minggu pula tu. Tapi dalam pic yang saya ambil ni tak nampak meriah sebab sata segan nak snap gambar meja2 bahagian dalam yang ramai orang. 

Harga ikan bakar sim-sim pun berpatutan. Tak mahal tak murah. Tapi kebanyakan orang datang sini bukan sebab harganya tapi sebab rasanya yang sedap. Layanan pun bagus. Kejap aje order sampai. Lagi saya suka tempat ni, banyak kucing yang comel2, rasa nak bawa balik aje.


 ikan bakar sim-sim

ikan bakar sim-sim

ikan bakar sim-sim

ikan bakar sim-sim

Kalau korang datang ke Sandakan, jangan lupa makan di sini. Sedap dan murah. Harga sangat berpatutan. Nama tempat ni Pasar Sim-Sim. Bersebelahan dengan perkampungan air sim-sim. Kampung air sim-sim antara penenmpatan awal di bandar Sandakan. Ok, bye.



No comments: