Thursday, March 14, 2013

novel masih setia-aisya sofea

novel masih setia-aisya sofea

ini novel masih setia-aisya sofea yang paling baru aku baca. masa tengok tajuk terus rasa nak beli sebab mesti happy ending dengan hero atau heroin yang setia. memang tak sabarlah nak baca... tapi hampir 2 minggu lepas beli baru berpeluang baca sampai habis. 

novel masih setia-aisya sofea ni menceritakan tentang miera yang diawal cerita agak jahat sikit sebab selalu lawan cakap bapa dia. lepas tu selalu balik lewat malam. dia ni marah bapa dia yang dia ingat ada skandal dengan perempuan lain. tapi kemudian dia tahu juga hal sebenar, bapa dia setia apa dengan mak miera. miera je yang sangka buruk dengan bapa dia.

lepas tu mereka beraya di padang. miera nak dijodohkan dengan rudi oleh nenek mereka. masa di sana juga ada gempa bumi. miera terlibat dengan kerja sukarelawan dan bertemu dengan Dr.Malik (doktor dr malaysia). mereka sama2 membantu mangsa2 gempa terutamanya kanak2 yang kehilangan makbapa. mula2 kenal je miera dah suka Dr. Malik. mereka rapat dan Dr Malik pun suka miera tapi sayangnya Dr. Malik dah ada tunang. 

rudi juga sering datang melawat miera. dia masih berharap miera akan menerima cadangan keluarga mereka untuk berkahwin dengan rudi. mereka ni dari suku minang. tapi akhirnya miera tolak juga permintaan itu. bila balik malaysia, hubungan dengan Dr.malik pun terputus. tapi masa di airport, miera sempat diperkenalkan dengan mia tunang malik. sebenarnya bapa tiri Dr.Malik ni jiran sebelah rumah miera. 

miera kemudian dapat tahu yang mia ni tak setia dengan DrMalik. dia ada affair dengan abang fendi kawan sekolah emi (kakak miera). miera cuba bagitahu pada malik tp lelaki tu tak percaya malah anggap miera sengaja buat2 cerita. miera rasa sedih lebih2 lagi bila mia kata miera sengaja buat begitu sebab miera cintakan malik. miera sedih lepas tu tak mahu berhubung dengan malik lagi. masa majlis kahwin kak emi, malik datang dia cuba pujuk miera. dia dah putus pun dengan mia yang tak setia tu. akhirnya mereka berbaik juga dan kahwin. ending novel ni, miera mengandung anak kembar...the end.

komen~aku macam tak happy sangat baca novel masih setia-aisya sofea ni. boring pun ada juga...sebab cara miera main tarik tali tu sama je macam watak2 perempuan dalam novel2 aisya sofea yang lepas2. tak ada kelainan. marah tapi layan juga. bosanlah...macam dah hafal sangat perangai heroin aisya sofea ni. lepas tu konflik dalam novel ni pun tak kuat sangat, biasa2 je. macam tak ada idea je...

macam mana pun aku suka part mereka di padang tu...melibatkan Dr.Malik dan miera dengan budak2 mangsa gempa bumi tu. masa tu watak hero betul2 nampak menarik...aku tabik aisya sofea ni kalau bab menggambarkan perwatakan hero memang superb. 

~malas nak ambik gambar, sedut je dari google~

No comments: