review novel

Friday, February 4, 2011

8 makanan pelik dan menjijikan di dunia

mungkin ada antara kita yang suka mencuba makanan dari negara luar. tidak kiralah sama ada makan itu baru dicipta, tradisi atau pelik. tapi agak2nya boleh tak tekak kita menerima makanan2 macam ni? mesti ramai yang kata TIDAK kan. jangankan nak kata ya...nak tengok gambar2 ni pun mesti ada yang rasa tekak kembang...nak muntah...


1.ulat rebus di botswana
hidangan ini menjadi santapan seharian oleh suku kaum di botswana. ulat2 direbus dengan perencah terpilih.



2.belalang
beberapa jenis belalang (serangga) dijual sebagai makanan ringan di thailand. rasanya lebih kurang macam udang goreng!


3.baby mice wine
tikus kecil dimasukan dalam botol berisi anggur beras. diperap beberapa ketika dan merupakan anggur tradisonal cina dan korea yang berfungsi sebagai tonik.


4.tikus goreng di china
kebanyakan bekalan tikus diperolehi dari petani2 yang mengusahakan sawah. daging tikus goreng menjadi kegemaran masyarakat di china. biasanya tikus goreng dimakan dengan marica dan dipercayai mempunyai kandungan protin yang tinggi.



5. balut
telur itik yang sudah menjadi janin direbus dan dimakan dengan kicap masin. makanan ini cukup popular di filipina dan kemboja.


6.daging buaya di singapura
Di negara Singapura, daging buaya (kebanyakan anak buaya) di olah menjadi Steak buaya. Daging-daging buaya (terutama bagian paha tangan dan kaki) disajikan bersama kentang goreng. Hanya restoran-restoran tertentu di Singapura yang menyajikan menu spesial ini.


7.otak monyet
Di China, dipercaya bahwa otak monyet yang masih hidup (Otaknya yang masih berdenyut) merupakan obat yang paling ampuh untuk obat kuat. Monyet yang masih hidup dimasukkan kedalam karung, kemudian di pukul kepalanya sampai pingsandan diusahakan jangan sampai mati, kemudian kulit kepala bahagian atas dikuliti dan di kupas batoknya untuk diambil otaknya
mentah-mentah dan di santap dengan menggunakan straw.


8.buger cindil
Cindil atau anak tikus yang baru lahir di percaya boleh menambah stamina dan membuat tubuh lebih fit, selain itu Cindil juga mempunyai kandungan protein yang tinggi. Cindil juga boleh mengubati berbagai macam penyakit, dan salah satunya adalah asma. Dinegara China penyajian Cindil beraneka macam dan salah satunya adalah dengan Burger.


macam mana, nak cuba...ada berani? hahaha...kena fikir berjuta kali dulu. tu pun kalau ditawarkan 1 juta us...mungkin boleh dipertimbangkan...huhuhu...pada aku makanan2 ni bukan saja pelik atau menjijikan...malah orang yang makan makanan ni pun memang pelik dan menjijikan. lagi satu KEJAM....terutamanya yang makan otak monyet yang masih berdenyut tu!

gambar & info sumber : google


No comments:

Post a Comment