Friday, February 4, 2011

Resipi Cucur Udang

Resipi Cucur Udang

siapa yang tak suka makan cucur udang, kembangkan hidung sekarang! ok, dah cukup kembanglah tu. kejap lagi masuklah langau kat dalam tu hehe. macam hari2 sebelum ni, kemarin pun aku masih ada mood rajin nak masak makanan ringan untuk family. kebetulan ada udang dalam peti ais tu, jadi senanglah nak buat cucur ni.

Resipi Cucur Udang

10 ekor udang
1 biji telur
2 cawan tepung
air sejuk secukupnya
sedikit garam
bahan perasa
1 sudu kecil soda bikarbonat
minyak untuk menggoreng

cara membuatnya:

kopek kulit udang tu dan buang yang hitam2 kat belakang dia tu. kepala udang pun buang ye. lepas tu hiris kecil2 udang tu dan ketepikan. bancuh tepung dengan air sejuk. Bancuh dengan soda tu sekali. Lepas tu masukkan garam dan bahan perasa. Kemudian masukkan udang yang dah di hiris @ potong2 kecil tadi dan gaulkan. panaskan minyak dalam kuali. Dah panas, sudukan adunan dan terus masukkan dalam minyak. Goreng sampai kekuningan. Angkat dan toskan. Makan dengan sos.


Resipi Cucur Udang

Ringkas dan mudahkan? Sesuai sangat2 dimakan waktu hujan2 macam sekarang ni....sambil tengok rancangan chinese new year kat tv. kalau ada daun sup atau daun bawang, boleh juga hiris halus2 dan campur dalam adunan. selalunya aku campur juga sedikit serbuk kari juga. Ok...selamat mencuba.

2 comments:

Alia said...

Owh camtu. Baru saya tahu. Bak cuba lah

bz the witch said...

a'ah camtu...senangkan. slmt mcuba :)